A számítógépek, táblagépek és egyéb digitális eszközök egyre fontosabb részét képezik az iskolai tantermekben folyó oktatásnak. Az ENSZ adatai szerint a világ általános iskolai osztálytermeinek 46,7 százaléka rendelkezik számítógéppel, az Európai Unióban ez az adat 98 százalék – írta a DW.
Nem mindenki gondolja azonban, hogy a számítógép előnyt jelent az osztályteremben. Ralf Lankau, a Hochschule Offenbach médiaelméleti professzora azt mondta, hogy a táblagépek és laptopok nem okosabbá teszik a gyerekeket, hanem butábbá. A kutató kifejezetten a tízévesnél idősebb gyerekekre utalt.
Lankau egyike annak a 40 akadémikusnak, akik petíciót indítottak a német Gesellschaft für Bildung und Wissenen (Képzési és oktatási Szervezet) keresztül, hogy
kifejezzék aggodalmukat a digitális technológiák gyermekkori fejlődésre gyakorolt hatása miatt.
A kutatók moratóriumot szorgalmaznak a digitalizálásra a német iskolákban és óvodákban a 4–11 éves gyerekek számára.
Nem a digitális technológia betiltása a cél, hanem a tanításhoz való visszatérés
– mondta Lankau a DW-nek.
A német iskolákat több kritika érte mostanában a digitalizáció terén való lemaradás miatt. Lankau és a többi akadémikus azonban azt akarja, hogy a német oktatási minisztérium újragondolja, hogyan használják a technológiát a német óvodákban és osztálytermekben.
A professzor szerint a jelenlegi oktatási rendszer nem a tanulásra és a szociális készségek fejlesztésére összpontosít.
A szülők csak ritkán korlátozzák gyerekeik internet-hozzáférésétAkik mégis foglalkoznak ezzel, azok főként a szerencsejátékkal kapcsolatos, a szexuális, valamint az erőszakos tartalmak kiszűrésére figyelnek. |
Maria Hatzigianni, a görögországi Nyugat-Attika Egyetem kora gyermekkori neveléssel és digitális technológiával foglalkozó szakértője szerint Lankau megjegyzései egy régi, technológiaellenes trend részei.
Az emberek az 1990-es évek óta teszik ezeket a megjegyzéseket a számítógépekkel kapcsolatban.
Minden alkalommal, amikor egy új technológia megjelenik, az emberek pánikba esnek. Még Szókratész is, majdnem 2500 évvel ezelőtt azt mondta, hogy a dolgok lejegyzése feledékennyé tesz minket – mondta Hatzigianni a DW-nek, majd az alábbi kérdéseket tette fel:
De valójában mennyire rossz a számítógép-használat a gyerekek számára? Ez csak egy újabb eset, amikor a felnőttek azt mondják a gyerekeknek, hogy szálljanak le a képernyőről, vagy valósak az aggodalmak?
Prakash Ranganathan, az Egyesült Államokban található Észak-dakotai Egyetem Kiberbiztonsági Kutatási Központjának igazgatója szerint a digitális technológiáknak a gyermekek fejlődésére gyakorolt hatásairól szóló tudományos bizonyítékok vegyesek.
Van néhány bizonyíték a kognitív fejlődésre gyakorolt hatásokra:
a számítógép túlzott használata utáni összpontosítási képtelenség passzív tanulási tapasztalatokhoz vezethet, ami akadályozhatja a kritikus gondolkodást és a problémamegoldó készségeket.
De nem világos, hogy ezek a lehetséges negatív hatások rövidek vagy tartósak – mondta Ranganathan a DW-nek.
Egyes tanulmányok szerint a számítógépek túlzott használata a sok ülés miatt befolyásolja a fizikai egészséget, beleértve az elhízás, az alvászavarok és a szorongás növekedését.
Ezen aggodalmak közül sok az internet és a közösségi média fiatalokra gyakorolt hatásaival kapcsolatos, szélesebb körű félelmekkel függ össze.
Mind Ranganathan, mind Hatzigianni kiemelte azokat a kutatásokat, amelyek azt mutatják, hogy a digitális technológiai beavatkozások hatékonyan fejlesztik
ha tanulási környezetben használják őket.
Tanulmányok kimutatták, hogy az interaktív digitális technológia használata javítja a nyelvtanulást és a memóriakészségeket a gyerekeknél.
Hatzigianni együttműködik a görög kormánnyal, hogy digitális tanulási alkalmazásokat vezessenek be az óvodákban. A kutató elmondta, hogy
a gyerekek, a tanárok és a szülők közös részvételét biztosító, alkalmazkodó tanulási platformok létrehozásán végzett munka volt a legsikeresebb.
A helyes kérdés a következő: hogyan fogjuk használni a megfelelő technológiát a tanulás fokozására és a tanítás javítására, anélkül, hogy megijednénk tőle? – tette hozzá.
A szakértő szerint fontos, hogy a pedagógusok együtt dolgozzanak a gyerekekkel az egészséges digitális élet megteremtése érdekében.
Bírálta a német csoportot, amiért figyelmen kívül hagyták a gyerekek véleményét:
Elég ironikus, hogy azt mondják, hogy több kritikus gondolkodást és elemzést szeretnének tanítani a gyerekeknek, de aztán elveszik a választás lehetőségét tőlük a saját digitális oktatásukkal kapcsolatban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.