1. Lehetetlen küldetés másnak parfümöt választani?
Ugyan parfümöt ajándékozni nem könnyű – mivel végtelenül személyes –, ám közel sem lehetetlen, és egy jól megválasztott illatról évek múlva is eszébe jutunk annak, akit megleptünk vele. Jó, ha ismerjük az illető ízlését, a személyiségét. Tanácsos kipuhatolni, hogy melyik a kedvenc illatháza, milyen illatjegyeket kedvel, sőt akár végigszaglászni a meglévő parfümjeit. Ha még így sem érezzük magunkat elég magabiztosnak, vagy ezen információk hiányában indulnánk neki az ajándékvadászatnak, érdemes megfontolni, hogy
olyan parfümöt válasszunk, amelyet kifejezetten azokkal az illatmolekulákkal hoztak létre, amelyek egyedi módon körbeölelik, kiemelik viselőjük bőrének saját illatát.
És ha igazán biztosra szeretnénk menni, ajándékozhatunk illatélményt is, egy személyre szabott parfümtanácsadás keretében.
2. Mennyiben függ az illat a kortól – lehet egy signature illata valakinek egész életében?
Rengeteg lehetőség rejlik az illatok világában, rengeteg új esély és új felfedezés, akár minden életszakaszunkhoz találhatunk külön illatot. Az, hogy miként viszonyulunk egy-egy illathoz, nagyban függ a minket ért, illetve a permanensen érő impulzusoktól, amelyek az idő előrehaladtával folyamatosan változnak. Például a kísérletező és kalandvágyó húszas éveink illata valószínűleg nem marad örök kísérőnk. A parfümök birodalmában is megtalálhatjuk az „igazit”, amit bármikor viselünk, mindig önazonosnak érezzük vele magunkat. Természetesen az ember ízlését befolyásolhatja az idő, az emlékek és a tapasztalat, ám ez teljesen egyéni, így
az illatok ajánlását nem a korhoz, hanem a személyiséghez, a vágyakhoz, a stílushoz igazítjuk.
3. Mi történik egy illattanácsadáson?
A tanácsadás egy pohár pezsgővel indul, amely emeli az esemény fényét, segít oldani a vendégben lévő esetleges feszültséget. Ezután következik egy kötetlen beszélgetés, amelyben az illattanácsadó felméri a vendég személyiségét, stílusát, a saját bőrének az illatát, majd irányított kérdésekkel az ízlésvilágát, az általa keresett illattípust és a preferenciáit (például signature vagy alkalmi parfümöt keres). Majd kipróbálunk három különböző, a vendég által körbeírt kategóriába tartozó parfümöt, átbeszéljük, hogy melyikben mi fogta meg, és mi nem tetszik neki. Gyakran megesik, hogy már ebből a háromból meglesz az igazi. Ha nem, akkor az eddigi információkra alapozva következik a többi illat, egyre szűkítjük a halmazt, az utolsó körben holtversenyben maradt illatokkal pedig eljutunk a végső tesztig, a bőrpróbáig. Azt az egyedi olfaktív (szaglószervi) alkotást keressük, amely tökéletesen tükrözi a vendég személyiségét, és szinte szimfóniaként fonódik össze a saját bőrének illatával.
4. Mi a parfümválasztás legbiztosabb módszere – magunknak? Papírkákra fújogatni nem a legjobb, hiszen a bőrünkön másképp viselkedik az illat?
Mivel mindenkinek teljesen egyedi a bőrkémiája, így parfümöt választani mindenképp bőrpróbával célszerű. Általánosságban a fejjegyeknek 15 perc kell, hogy kibontakozzanak, majd megjelennek a szívjegyek, amelyek minimum 2 órán át jelen vannak, mielőtt elérkeznénk a parfüm végleges leszáradásához. Ezt az időt mindenképp érdemes kivárni, ha magunknak választunk parfümöt. Egyrészt, hogy az illat elmesélhesse a teljes történetét, másrészt, hogy megfigyeljük, melyik fejezete hogyan viselkedik a bőrünkön.
5. Luxus-e ma parfümöt használni, illetve mitől válik luxuskategóriássá egy illat?
Luxus – ennek a széles körben elérhető „kóstolói” a különböző drogériákban fellelhető divatházak designer illatai. A niche parfümöket ezektől egyebek mellett az alapanyag felhasználása különbözteti meg.
Az igazán luxusillatokban sokkal gyakrabban fedezhetünk fel magas minőségű, természetes forrásból származó, drága növényi abszolútumokat vagy akár még valódi ámbrát is.
Emellett számottevő tényező maga az illatkompozíció. A designer parfümök készítésével ellentétben, egy parfümőrnek nem egy, a trendeket követő illatot kell megalkotnia, hanem szabadon szárnyalhat a fantáziája és a kreativitása, így unikális kreációkat hozhat létre.
6. Merre fejlődik a parfümök iparága?
Ez egy folyamatosan kísérletező és a világ változásaira reflektáló iparág, így mostanában a kisebb indie és niche parfümházaknál például a vegán parfümök jelentenek új irányt. Egy másik fejlődési út azoknak a lágy, vigasztaló illatoknak a terjedése, amelyeket a pandémia nyomán láttunk megjelenni, de továbbra is hódítanak. Ahogy a 2023-as Excense parfümkiállításon is tapasztalhattuk,
ma a pézsma, a selymes szantálfa, és az otthonosságot idéző tejes jegyek a leginkább keresettek.
Emellett érdekes tény, hogy a niche parfümök egyre inkább beszivárogtak a köztudatba, és egyre több ember keresi ezeket az unikális illatokat – ahogy egy kutatás is kimutatta, a globális niche parfümpiac várhatóan jelentős mértékben növekedni fog 2022 és 2030 között.
7. Van olyan illatanyag, ami a legtöbb embernek szimpatikus, ezért a legtöbb parfümben használják?
Mivel minden ember szaglása, bőrkémiája és ízlése teljesen egyedi, így ilyen illatjegy nincs. Vannak viszont olyanok, amelyek a designer szegmensben az aktuális trend végett gyakorta felbukkannak, mint például jelenleg a fehér virágos jegyek és a vanília. Emellett megemlíthetjük még a parfüm tartóssága érdekében használt illatanyagokat, amelyeket a parfümök alapjegyei között találunk. Ilyen az ámbra, amely igen értékes és drága alapanyag, így manapság már csak a kisebb, művészi indie és niche parfümházak táján találkozhatunk vele, ám szintetikus testvérei, az ambroxan és a cetalox szintén gyakori parfümösszetevők, ahogy a pézsma több szintetikus variánsa vagy a különböző balzsamos, fás jegyek is.
8. Egy parfüm kiválasztásakor mi hat ránk elsősorban? Egyszerűen tetszik-nem tetszik kérdése, mihez vonzódunk?
Egy parfüm kiválasztásakor mindig az emlékeink és a hozzájuk kötődő érzelmeink gyakorolják ránk a legnagyobb befolyást, leginkább tudat alatt. Ennek oka, hogy
a szaglószervünk közvetlenül kapcsolódik az agy érzelmekért felelős központjához,
azaz a limbikus rendszerhez. Így a különböző, általunk tesztelt parfümök illata közvetlen kapcsolatba kerül a viselkedésre, hangulatra, memóriára hatást gyakorló agyi területeinkkel. Az olfakció minden más érzékünknél erősebben idézi fel azt az érzelmet, amely az emlékeinkben átélt események során kialakult bennünk. Ha például gyermekkorunkban a tej aromája összeforrt az otthon békességével, akkor ha épp erre az érzésre lenne a legnagyobb szükségünk, akár tudat alatt valószínűleg olyan parfümöt fogunk választani, amely újra feleleveníti bennünk ezt az emóciót.
9. Ma már a lakásparfümök egyre népszerűbbek Magyarországon, egy üzletnek, egy otthonnak is lehet illata – nem sok a szervezetnek folyamatosan illatok között létezni?
A szervezet védekezési mechanizmusa nem engedi, hogy az érzékeink túltelítődjenek, ezért alakul ki az úgynevezett „szagvakság”, ha sokáig ugyanabban az illatú térben tartózkodunk. Ám mivel a lakások szellőznek, és a lakásillatosítók aromájának nem kell betöltenie az egész teret, így, ha hozzászokik is az orrunk, amikor helyet változtatunk, újra és újra érezni fogjuk a kellemes illatfelhőt. Sőt, a különböző illatú és típusú lakásillatosítókat, gyertyákat, lakásparfümöket, diffúzorokat, párna- és textilpermeteket akár el is oszthatjuk a lakás különböző pontjain, attól függően, hogy melyik helységet milyen illattal szeretnénk felruházni. Megpróbálhatjuk meghatározni, mi tesz egy lakást otthonillatúvá: a nagyapánk szivarfüstjét őrző falak, az antik vagy az új bútorok illata, esetleg a virágok? Minden anyagi dolog mellett elsősorban a benne átélt érzelmeink, gondolataink, a hozzá fűződő emlékeink. Ám ahogy egy viselt parfüm hatással van az érzelmi világunkra, a hangulatunkra, úgy
egy lakásillatosító is képes energetizálni, melegebbé vagy épp fényűzőbbé varázsolni egy otthon légkörét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.