„Sötét, viharos éjszaka volt a Keleti Parton. Az erdő szélén magányosan álló rönkház zsalugátereit csapkodja a szél, miközben a nagy szemű esőcseppek az ereszen kopognak. A keresztúti tavernában egy kőből rakott tűzhely szolgáltatja a meleget, miközben a fazékban ragu rotyog. A csapos unottan törölgeti a kopott bádogkorsókat a pultja mellett. A vendégeknek fenntartott három asztal közül csak egyetlen körül ül egy szedett-vetett társaság. Váratlanul mennydörgés rázza meg a fogadót, miközben az ajtó kicsapódik, és egy idegen lép be rajta…”
Akár a fenti sorokkal is kezdődhetne egy izgalmas kaland a Dungeons & Dragons (D&D) világában. Idén 50 éves a világ leghíresebb asztali szerepjátéka, amely a fantasy műfajt és a társasjátékozást egyaránt megváltoztatta.
A D&D egy asztali szerepjáték, ami azt jelenti, hogy a játékosok megálmodnak maguknak egy karaktert, akit a játékban megszemélyesítenek. Csak a képzelet szab határt a kalandban részt vevő hősöknek: egy csupa izom barbár, aki észérvek helyett hatalmas fejszéjével oldja meg a problémákat? Vagy egy több száz éves varázsló, aki mágikus szavakkal és bűbájokkal gyűri le az akadályokat? A D&D-ben nincs lehetetlen, és ez a végtelen szabadság tette világszerte ennyire híressé a játékot.
A D&D idén ünnepli 50. születésnapját.
A játékot 1974-ben alkotta meg Ernest Gary Gygax és David Arneson amerikai játéktervező. A játék korai verzióit Gary pincéjében rakták össze, és a gyerekeikkel játszva csiszolgatták a játékszabályokat. Az első ezer darab D&D ebben a pincében készült, és rendkívül jól fogyott a tervezők közvetlen környezetében.
Ez a világ tíz legdrágább társasjátékaA játékiparban az elmúlt években az egyik legnépszerűbb termék a társasjáték volt. A gondolkodásban, mechanikában és kreativitásban jócskán megújult társasjátékos világ a legókészletek legerősebb vetélytársává vált a játékboltok polcain. Itt van a világ tíz legdrágább társasjátéka. |
1975-ben a The Games Workshop hobbijátékbolt tulajdonosai, Ian Livingstone, Steve Jackson és Jon Peake hallottak a tengerentúlon egyre népszerűbb játékról, és vagyonokat költöttek rá, hogy hat példányt át tudjanak hozni az óceánon. Később a D&D két alkotója hároméves kizárólagos forgalmazási jogot adott a The Games Workshop számára, hogy értékesíthessék a játékot Európában.
1977-ben a D&D két verzióban került a boltok polcaira Európában, a kezdőbarát, sima Dungeons & Dragons és a sokkal több szabállyal dolgozó Advanced D&D formájában. 2000-ben a két változatot egybedolgozták, ez lett a D&D 3. kiadása. Ekkor jelent meg a játékban a 20 oldalú dobókocka rendszere (D20), ami azóta is ikonikus kelléke a Dungeons & Dragonsnak. Ennek lényege, hogy a játékban vannak olyan akadályok, amelyeket a játékos karaktere nem biztos, hogy meg tud csinálni. Például szembetalálja magát egy zárt ajtóval, amelyet megpróbál berúgni. A dobókockával (D20) legalább 15-öt kell dobnia ahhoz, hogy a próbálkozás sikerrel járjon. Ez a bizonytalan tényező, a kiszámíthatatlanság sava-borsa a játéknak.
2014 óta a D&D 5. kiadása van forgalomban, amely a legnépszerűbb az összes közül.
A játék az elmúlt 50 évben legalább 50 millió példányban fogyott, természetesen rengeteg kiegészítő és egyéb kellék készült hozzá.
Ötven év alatt a D&D-nek kijutott a jóból és a rosszból egyaránt. A kezdeti években például több szerzői jogi per is indult a játék ellen, miszerint az alkotók más művekből lopták az ötleteket a szerepjátékhoz. A leggyakoribb probléma a J. R. R. Tolkien-hagyatékkal volt, hiszen a D&D-ben a kezdetektől megjelentek a tündék, törpök, hobbitok, akárcsak a világhírű író műveiben. Sok pereskedés után például a bíróság mondta ki, hogy a hobbitok Tolkien szellemi termékének számítanak, a fantázialényeket az író találta ki, így a D&D nem használhatja őket. Ezt követően kerültek be a szerepjátékba a halflingok, ami szabad fordításban félszerzetet jelent. A bírói döntések szerint a tündék vagy a sárkányok nem tekinthetők Tolkien saját alkotásainak, így ezek a lényeg megmaradhattak a D&D-ben.
Az 1980-as években a szülőkkel kellett szembenéznie a D&D-közösségnek. Vallási csoportok felbujtására elkezdett terjedni annak a híre, hogy a D&D valójában sátánista szekták eszköze, akik ezen a játékon keresztül akarják megrontani a fiatalokat. A felnőttek számára, akik annyit láttak, hogy gyermekeik félhomályos szobákban összegyűlve, számukra érthetetlen szavakat ismételgetnek, sokszor még házilag készített jelmezekbe is bújnak, könnyen hihetők voltak ezek a rémtörténetek, így sok helyen kerültek a szemétbe a D&D-könyvek.
A D&D-nek végül sikerült túlélnie a megbélyegzést, és mára az egyik leghíresebb társasjátéknak számít. A népszerűségét főleg a Stranger Things sorozat futtatta fel, amelyben a főszereplők az első évadban D&D-t játszanak.
A Dungeons & Dragons több videójátékos feldolgozást kapott, készültek élő szereplős és animációs sorozatok a témában, 2023-ban pedig egy hollywoodi nagyjátékfilm is készült belőle.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.