BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Amerikai luxuscég is csatlakozott a megalomán szaúdi projekthez

Amerikai vállalat nyit luxushotelt Szaúd-Arábiában, ezzel az Equinox Hotels csatlakozott a Neom nevű megalomán szaúdi projekthez. A kritikusok szerint a Neom irreális és észszerűtlen.

Az Equinox Hotels a szaúdi kormánnyal együttműködve luxusüdülőhelyet nyit a Vörös-tenger északi csücskénél található Akabai-öböl partján. Az Equinox Resort Treyam egy építészeti látványosság lesz a Neom megaprojekt Magna nevű régiójában: a létesítmény egy hídszerű szerkezeten ível át egy sivatagi lagúna fölött.

A luxushotel látványterve / Fotó: NEOM

Szaúd-Arábia évek óta a gazdaság több lábra állításán dolgozik, azért, hogy bevétel tekintetében függetlenedjen az olajeladásoktól. Ennek elérésére megalkotta a Vízió 2030 programot, amelynek keretében rengeteget költ a turizmus népszerűsítésére, valamint a videójáték-iparba is befektetett. 

A Vízió 2030 részeként létrehoznák a Neom nevű, 26 500 négyzetkilométeres gigantikus várost az ország északnyugati részében, Tabúk tartományban. Összehasonlításképpen: Szlovákia alig több mint 49 ezer négyzetkilométer. A futurisztikus település öt régióból állna: Oxagon egy nyolcszögletű kikötő lenne, aminek fele a tengeren úszna.

Trojena az Sarawat-hegységben helyezkedne el űrközponttal és sípályájával.

The Line (A vonal) néven két közel 500 méteres magas és 270 méter széles párhuzamos felhőkarcolót terveznek építeni, ami a Vörös-tengertől Tabúk városáig húzódna 170 kilométer hosszan. A létesítmény kilencmillió embernek adna otthont és olyan metró vagy vasút kötné össze a két végét, ami 20 perc alatt megtenné az utat.

Sindalah egy sziget lesz luxushotelekkel, míg Magna egy tengerparti régió, itt helyezkedne el az Equinox Hotel szállodája. Rijád fogadkozik, hogy a területek teljesen megújuló energiaforrásból termelnék meg a szükséges energiát és önellátóak lennének élelmiszerekből is. A Neom összesen 1,5 ezermillárd dollárba kerülhet, de becslések szerint a költségek elérhetik akár a 2 ezermilliárd dollárt is.

Mennyire reális?

Ugyanakkor több kritika is megfogalmazódott a projekttel kapcsolatban. A bírálók szerint a megalomán tervek megvalósíthatatlanok és egyelőre nem létező technológiával képzelik el a kivitelezést. A vonal két végét például olyan gyorsvasút kötné össze, amit még nem találtak fel és azt sem tudni, hogy miért számítana vonzó lakhelynek bármelyik hagyományos város helyett.

Ráadásul Szaúd-Arábia 80 százalékban élelmiszerimportra szorul, így a kritikusok szerint nehezen elképzelhető, hogy a régiók önellátóak lennének. A projektet támadták a környezetre való hatásai miatt, továbbá azért is, mert erőszakkal kitelepítették a jelenleg ott élő törzseket. Az is felmerült, hogy a költségek végül még jobban elszállnak.

A Neomot azért is bírálták, mert a sivatagi hőmérséklet miatt rengeteg energia kell majd a létesítmények hűtéséhez, így kevésbé lehet vonzó a turistáknak, a cégeknek és a letelepedni kívánó embereknek. Rijád azonban egyelőre nem tágít, a partnerség pedig egyike a kevés nyilvánosan bejelentett egyezségnek. Azonban ennek pénzügyi részleteit nem hozták nyilvánosságra, ahogy a nyitás időpontját sem.

Több sebből vérzik a szaúdiak megalomán autós projektje

Nem úgy fest, hogy Szaúd-Arábia jó úton halad ambiciózus célja felé, hogy 2026-ra feltegye magát az autógyártás világtérképére olyan ipari nagyhatalomként, amely akkor évi 150 ezer elektromos autó előállítására lesz képes, 2030-ban pedig eléri az évi félmillió darabos kibocsátást. Mivel azonban a pénz nem akadály, előbb-utóbb garantáltan megszületik az első, valóban szaúdi villanyautó.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.