Harmincmilliárd forintos hitelkeretet nyitna a főváros új járművek beszerzésére – értesült a Világgazdaság. Ebből az összegből kizárólag buszokat vásárolnának, lapunk információi szerint 380 darabot.
A fejlemények előzménye a BKK és a BKV között létrejött megállapodás, amely kijelöli a budapesti buszstratégia jövőbeni irányait: visszaállhat az a korábbi állapot, hogy a BKV monopolhelyzetben látja el a buszos tömegközlekedést, a külsős szolgáltatók háttérbe szorulnak. Lapunk egy forrása szerint sem gyengül a BKV szerepe a buszüzemeltetési modellben, hanem erősödik, ám ez csak akkor lehetséges, ha lesznek új buszok. Erre azonban nincs pénz, hitelfelvételre van szükség.
Az elképzelés megvalósulásához hátravan több engedélyezési lépcsőfok, és a fővárosi közgyűlésé mellett a kormányzat jóváhagyására is szükség van.
A terv komolyságát jelzi, hogy értesüléseink szerint a BKK–BKV-páros hat banktól is kért előzetes ajánlatokat a kölcsön folyósítására.
A különböző kondíciójú konstrukciókat versenyeztetik, kiértékelik, ezt követően alakul ki a konkrét feltételrendszer, amelynek alapján a végleges ajánlatok beérkezhetnek a pénzintézetektől.
A Világgazdaság tudomása szerint, ha az eredeti forgatókönyvnek megfelelően halad a folyamat, március végére lehetővé válhat a szerződés megkötése a hitelfelvétel kapcsán. Lapunk forrásai úgy értékeltek, hogy a kölcsönből vásárolt buszok némiképp költségesebbek, mint ha a BKK megrendelné a szolgáltatást – ráadásul ebben az esetben a banki finanszírozás sem terhelné a fővárost –, ám ezzel elérhető a buszpark fiatalítása.
Az ügyben kerestük az érintetteket, érdeklődésünkre a főváros részéről a BKK reagált. Írásos válaszában a társaság kiemelte: a fővárosi közösségi közlekedés szolgáltatási minőségének meghatározó eleme, hogy milyen ütemben újítható meg Budapest járműparkja, ezen belül az autóbuszflotta.
A mindenkori városvezetés szándéka a járműpark folyamatos megújítása. A Fővárosi Önkormányzat vezetése is eltökélt abban, hogy az elfogadott buszstratégiával összhangban a flotta fiatalításával tegye versenyképesebbé Budapest tömegközlekedési szolgáltatását
– szögezték le a közlekedési központnál.
A konkrét részletekre nem tértek ki, de azt megerősítették, hogy a buszpark megújításával kapcsolatban zajlanak a vizsgálatok. Arról is tájékoztattak, hogy a tervek szerint Karácsony Gergely főpolgármester mostani ciklusában, ha van rá lehetőség, a fővárosi tulajdonú BKV új autóbuszokat kíván beszerezni. Azt azonban a BKK is jelezte, hogy mindehhez megfelelő forrásokra van szükség.
Ha a finanszírozási lehetőségek nem adottak, a másik lehetőség a szolgáltatásbeszerzés. A kapcsolódó vizsgálatok jelenleg is zajlanak, és várhatóan 2021 első felében zárulnak majd le
– mutattak rá.
A budapesti autóbuszos tömegközlekedés működtetésében a BKV-n kívül más szolgáltatók is részt vesznek. Ezek a BKK megrendelésére öt szerződés alapján összesen 410 autóbuszt közlekedtetnek Budapesten – a fővárosban forgalomban lévő autóbuszok körülbelül egyharmadát –, vagyis a szóban forgó 380 busz megvásárlása nagyjából lefedné ezt a kapacitást.
A 410 külsős autóbusz közül a legfiatalabbak a december első felében Dél-Budán közlekedésbe állított MAN Lion’s City autóbuszok, a többi jármű életkora mintegy öt-hét év. A fővárosi buszüzemeltetési modell átalakítását legutóbb 2011-ben hajtotta végre a BKK, ám akkor pont fordítva, a BKV monopóliumának megszüntetését célozva. Azzal érveltek, hogy London, Stockholm és Varsó mintájára a verseny eredményeként alacsonyabbak lehetnek a költségek, több új busz állhat forgalomba, és hatékonyabb lehet az üzemeltetés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.