A légi közlekedésben időről időre tapasztalható bizonytalanságok, például a ciklikus válságok, az ingadozó kerozinárak vagy a politikai eseményekre adott gyors és kiszámíthatatlan reakciók miatt a repülőterek üzemeltetői is igyekeznek több lábon állni. A Budapest Airport esetében ez Hardy Mihály kommunikációs igazgató tájékoztatása szerint azt jelenti, hogy a légi forgalom mellett a teljes bevétel mintegy harmada kereskedelmi jövedelem. A Világgazdaságnak kifejtette: mintegy 18-20 százalék esik a boltok eladásai mellett az éttermekre, bárokra, a fennmaradó részért a parkolási díjak, az üzemanyag-eladások és az ingatlan-bérbeadások felelnek.
Májustól októberig tart a repülőtéri kiskereskedelemben a legerősebb időszak, de az elmúlt években dinamikusan növekvő utasforgalom miatt a többi hónapban sincsenek üresjáratok
– mondta a Világgazdaságnak Jankovich Ildikó, a Heinemann üzleteket működtető Magyar Duty-Free Kft. ügyvezetője. Egy utas átlagosan 10 eurót, egy vásárló pedig 34 eurót költ, vagyis minden harmadik-negyedik személy vásárol az utasbiztonsági ellenőrzés és a beszállás között. Két németországi példával élve jelezte, hogy Frankfurtban hasonlók a költések, Kölnben viszont jóval kevesebbet hagynak a kasszákban az utasok. E tekintetben a régióban ma még Prága és Varsó a viszonyítási pont Budapestnek, de Jankovich Ildikó szerint Bécs is utolérhető, legalábbis az elmúlt hat-hét évben a felére csökkent a versenyhátrányuk az osztrák főváros repterével szemben a kiskereskedelmi költések terén.
A vevők 60 százaléka külföldi, 40 százaléka pedig magyar, az ügyvezető szerint jellemzően többet vásárolnak az EU-n kívülre utazók, például az oroszok és az ukránok akár a jelzett átlag két-háromszorosát is elköltik. Ők a prémiumalkohol mellett a parfüm- és kozmetikai termékeket preferálják, de a ruházati cikkek között is a luxusmárkákat részesítik előnyben.
Budapesten átlag felett költenek például a kínaiak is, akik gyakran a bőrápolási termékeket keresik. Légitársaságokra lebontva pedig az figyelhető meg, hogy a Qatar Airlines, az Emirates és az Aeroflot közönsége szán a legtöbbet vásárlásra. Mindezek mellett továbbra is számottevő forgalom származik a cigarettaértékesítésből, az utasok gyakran kihasználják a rájuk eső kvótát, mivel Nyugat-Európában vagy éppen Skandináviában jóval drágábban juthatnak csak dohányáruhoz.
Az utazási kiskereskedelem (travel retail) sajátosságaként említette Jankovich Ildikó, hogy a tranzitterületen történő exportértékesítés nem hasonlítható össze a belföldi piaccal. A kis cégek egyre inkább kiszorulnak a versenyből, ezért a piac diverzitása megszűnőben van. A szektort öt nagyvállalat uralja, köztük a Heinemann, hiszen akkora tőkére és szakértelemre van szükség az üzletek és a termékkínálat kialakításán túl a nagy mennyiségű prémiumáru kedvező áron való beszerzéséhez a nemzetközi piacokon, hogy az túl nagy fejtörést okoz a kisebb szereplőknek, a logisztikai kihívásokról nem is beszélve.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.