BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sűrű kérdőjelek a 3-as metró akadálymentesítése körül

A Fővárosi Közgyűlés áprilisi döntése értelmében a 2020. évi tervezett összeget, 1,5 milliárd forintot 2020. október 15-ig zárolták.

A jelenleg rendelkezésre álló támogatás az akadálymentesítés teljes körű megvalósítására nem biztosít elegendő fedezetet – olvasható a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésének előterjesztésében.

A javaslat szerint a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) fejlesztési megállapodást kíván kötni a 3-as metróvonal állomásainak akadálymentesítéséhez szükséges forrás biztosítása érdekében. A főváros IKOP-források átcsoportosításával kívánja a hiányzó összeget előteremteni, ehhez a támogatási szerződést is módosítani kell.

A 3-as metróvonal rekonstrukciójának finanszírozása a kezdetek óta bizonytalan. Legutóbb az alagút felújítására szerződött Swietelsky Vasúttechnika Kft. állt elő 18 milliárd forintos többletköveteléssel, amelyet a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) továbbra sem fogad el.

A támogatási szerződés 2018. évi módosítása után a teljes beruházás összegköltsége 217,5 milliárd forint, amelyből 44,779 milliárd forint hazai társfinanszírozású, 172,721 milliárd forint Európai Unió felé elszámolható forrás. Az uniós finanszírozást veszélyeztetheti az akadálymentesítés megvalósulása körüli bizonytalanság.

Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

Az Európai Bizottság 2018 februárjában azért függesztette fel a beruházás támogatási igényének elbírálását, mert nem tartotta elegen­dőnek a főváros vállalásait. A brüsszeli figyelmeztetés után az előző városvezetés és a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége között létrejött megállapodásban a főváros kötelezettséget vállalt a korábban betervezett 12 megálló mellett a fennmaradó 8 állomás akadálymentessé alakítására.

Korábban a Világgazdaság írta meg:

a BKV azzal a kéréssel fordult az önkormányzathoz, hogy az akadálymentesítésre szánt összeget csoportosítsa át a Swietelsky követelésének részbeni teljesítésére.

Az érintettek cáfolták, hogy olyan megoldáson dolgoznának, amely fenyegetné az uniós források lehívását, ám a koronavírus-járvány kitörését követően meghozott költségvetési megszorítások a 3-as metróvonal rekonstrukciójára is hatással voltak. A Fővárosi Közgyűlés áprilisi döntése értelmében a 2020. évi tervezett összeget, 1,5 milliárd forintot 2020. október 15-ig zárolták.

A közgyűlés holnapi napirendjén szereplő előterjesztés szerint a most rendelkezésre álló támogatásból az idén mindössze 718 millió forintot terveztek elkölteni, 2021-re és 2022-re tolva a megvalósítással járó költségterhek megosztását, előbb 2,5 milliárd, majd 2,3 milliárd forint összegben.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.