Magyarországon tavaly 6,5 százalék volt az illegális cigaretták részaránya a teljes fogyasztáshoz képest, összehasonlításképpen az európai uniós feketepiac ugyanebben az időszakban 8,6 százalékon állt – közölték a Világgazdaság érdeklődésére, a KMPG Stella Project című tanulmányára hivatkozva a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) sajtóosztályán.
Ebből az arányszámból és a NAV rendelkezésére álló szabadforgalmi adatokból számítva az illegális cigaretta múlt évi hazai mennyisége 530 millió szálra tehető, ami az EU-ban számított összes tétel alig egy százaléka.
Az adóhatóság tájékoztatása szerint a múlt évi kiskereskedelmi árak alapján a cigarettacsempészéssel okozott költségvetési adókiesés (jövedéki adó és áfa) hozzávetőleg 23 milliárd forint.
Ez év januárja és májusa között a NAV 7474 esetben foglalt le cigarettát, összesen 28,1 millió szálat, 1,42 milliárd forint értékben. Ugyanebben az időszakban finomra vágott és egyéb fogyasztási dohányt 396-szor foglaltak le, az együttesen 1,72 tonnás mennyiség értéke hozzávetőleg 74,7 millió forintnak felel meg. A sikeres akcióknak és a szervezett bűnözői körök felderítésének visszatartó hatása lehet, hasonlóképpen preventív jellegű a legális piacot védő intézkedések és ellenőrzési módszerek alkalmazása. Ezeknek végső soron árfelhajtó hatásuk is lehet az illegális piacon – emelték ki lapunknak.
Az említett KMPG-tanulmány az egyetlen átfogó felmérés e témakörben, az alapját az egyes országokban elvégzett „üres cigarettásdoboz”-kutatások adják, kiegészítve a tagállamok közti termékáramlási adatokkal.
A fogyasztási dohányok feketepiacának felmérése több nehézségbe is ütközik a cigarettához képest. A dohánytermesztésből közvetlenül a feketepiacra kerülő, nem márkázott csomagolású fogyasztási dohány a jellemző illegális termék, nem pedig a legális dohánygyártási és -forgalmazási láncból eltérített, jól beazonosítható csomagolású.
A teljes cikket a hétfői Világgazdaságban olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.