A Világgazdaság elemzői konszenzusa szerint az idei második negyedévben a bruttó hazai termék (GDP) 10,5 százalékkal maradhatott el a tavalyitól, az előző negyedévhez képest szezonálisan és naptárhatással igazítottan 11,6 százalékkal zsugorodhatott a gazdaság. Idén 4,3 százalékkal maradhat el a GDP a 2019-estől – hasonló mértékű gazdasági krízisre a 2008–2009-es válság óta nem volt példa –, jövőre 4,5 százalékos felpattanás várható. A szakértők többsége aránylag gyors talpra állásra számít, már 2021-ben elérhetjük a 2019 végi gazdasági teljesítményt, sőt sokan már a jövő év elején erre számítanak. Ám van, aki szerint csak 2023-ra éri el a GDP a tavaly év végi szintet. Az elemzői előrejelzések nem számolnak második járványhullámmal. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter 3 százalékos visszaesésről beszélt nemrég, Varga Mihály pénzügyminiszter azonban korábban már jelezte, hogy inkább 5 százalék körül alakulhat a GDP csökkenése.
A Központi Statisztikai Hivatal holnap teszi közzé az első becslését.
Ha ősszel ismét nagyobb járványügyi korlátozások lesznek, a GDP 3,7 százalék helyett 7,4 százalékkal eshet vissza 2020-ban, a jövő évi felpattanás pedig 3,9 százalék helyett mindössze 1,8 százalék lehet Kuti Ákos, a Danube Capital vezérigazgató-helyettese szerint. Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője aláhúzta: a technikai recesszió biztosra vehető, vagyis egymást követő két negyedévben csökkenhet a GDP. A felpattanást fűti az elmaradt fogyasztás pótlása és a gazdaságpolitikai intézkedések. Az ING Bank elemzője hozzáfűzte: mindezek kifutásával az év vége felé és a jövő év elejére fogjuk pontosan látni a válság okozta sebek mélységét.
A vártnál jóval kisebb munkanélküliségnek tudható be, hogy a fogyasztás lendületes maradt, és a prognózishoz képest kedvezőbben alakult – jelezte Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője. Az építőipar májusi megingása azonban a beruházások mérséklődését jelzi.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.