A koronavírus által fémjelzett időszak az e-kereskedelem szárnyalását hozta. Már az első negyedévben 21 százalékra dagadt a növekedési ütem, a kijárási korlátozással megfűszerezett második negyedév pedig minden korábbi várakozást felülmúlt:
az előző év azonos időszakához viszonyítva az e-kereskedelem 47 százalékot nőtt!
Ezekhez a számokhoz képest a harmadik negyedév 19 százalékos növekedése visszaesésként hathat, ugyanakkor jól látható, hogy épp ebben az időszakban értelmeztük legszabadabban a járványellenes intézkedéseket.
Az utolsó negyedév eredményei még pontosításra szorulnak, de a piaci szakértők 40 százalék körüli bővülést prognosztizálnak. Akármennyi lesz a vége, a 2020-as eredmények a legmerészebb várakozásokat is túlszárnyalták – fogalmaz egy megkérdezett marketingszakértő.
Az e-kereskedelem egyértelmű nyertese a kialakult helyzetnek; miközben a gazdaság legtöbb ágazatában komoly nehézségekkel kellett szembenézni, addig az online kereskedők legnagyobb gondja a kapacitásnövelés volt. A helyzet azonban megváltozhat; noha a jó tapasztalatot szerző vásárlók elköteleződhettek az online vásárlás mellett, a gyors növekedés kihívásokat is tartogat a webáruházak számára.
A marketingszakértő szerint olyan apróbb, de kétségkívül bosszantó helyzetekkel is meg kell küzdeniük a kereskedőknek, mint a hirdetési árak növekedése. A fizetett kattintásalapú hirdetések esetében ez a trend már kirajzolódott, de a közönséges reklámfelületek árai is nőhetnek. Ha egy szektor jól keres egy üzleten, a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatók is jól akarnak járni.
Hosszabb távon a gyártók megváltozott üzletpolitikája jelent veszélyt a kereskedőkre, ideértve a hagyományos offline szereplőket is. Egyre több gyártó közvetlenül a fogyasztónak kívánja eladni a termékeit, kihagyva az értékesítési láncból a kereskedőket. Várakozások szerint a közvetlenül értékesített termékek köre tovább nő, de a tendencia még mindig lassú. Kérdés azonban, hogy a koronavírus által hozott lendület mekkora lökést ad a gyártók ilyen irányú üzletpolitikájának.
Ez önmagában nem jelenti azt, hogy a kereskedők behozhatatlan versenyhátrányba kerülnek a gyártókkal szemben, új erős konkurensek megjelenésével azonban számolniuk kell.
Ahogyan számolniuk kell azzal is, hogy a felpörgetett e-kereskedelem vörös posztó a legnagyobb globális szereplők szemei előtt. Egy évvel ezelőtt arról beszéltünk, hogy a nyelvében sokszínű közép-kelet-európai régió nem éri meg a vesződséget az Amazonnak, az eBay-nek vagy az Alibabának… Ma már egyre kevesebben gondolják így, különösen annak fényében, hogy az Egyesült Királyság meghatározó piactere, az OnBuy.com is bejelentette globális terjeszkedési szándékát.
Innen kezdve már csak az a kérdés, hogy az Extreme Digital és az eMAG cégcsoportja a velük konkuráló szereplőkkel karöltve képesek-e akkora erőt mutatni, ami eltántoríthatja a globális szerelőket az aprócska magyar online piacunktól – fogalmaz a szakértő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.