A világ iparának egyre növekvő ütemű fejlődése – új berendezések, gyártósorok és üzemek megjelenése – hirtelen növekvő villamos-teljesítményigény növekedéssel jár. Ezt a kihívást most hazánkban is megtapasztalhatjuk, hiszen a villamos hálózatok sok helyen nincsenek felkészülve a folyamatosan növekvő kapacitás kielégítésére. A kábelgyártásban európai hírű FUX Zrt. szakemberei folyamatosan figyelik ezeket a nemzetközi trendeket, és gyártói oldalon keresik az új, versenyképes megoldásokat.
Közép- és Kelet-Európában egyedül a FUX Zrt. gyárt szénszálas erősítésű távvezetéksodronyt – mondta érdeklődésünkre dr. Barkóczi István, akitől megtudtuk, az Európában egyre népszerűbb, innovatív termék története több mint fél évtizeddel ezelőtt kezdődött. A FUX szakemberei ekkor vették fel a kapcsolatot az amerikai CTC Global fejlesztő csapatával. A tengerentúli mérnökök felismerték, hogy ha az acélerősítést karbonszál erősítésű kompozit anyagra cserélik, egy közel azonos szilárdságú, de jóval könnyebb távvezeték készíthető, és ez versenyképes szerkezeti anyagnak bizonyulhat a piacon. További előnye a terméknek, hogy a hagyományosan használt vezetékekhez képest, sokkal kisebb mértékben terheli a környezetet.
A CTC Global azonban csak a karbonszál erősítésű kompozit anyagot készíti, távvezetéket nem gyárt, és itt jött a képbe a FUX Zrt., amely a sikeres együttműködésnek köszönhetően ma már a térségben kizárólagos partnerként végzi ennek a speciális távvezeték csoportnak a gyártását. Komoly elismerés a miskolci vállalkozás mérnökei számára, hogy a gyártás fejlesztéséért és a gyártásért 2020-ban megkapták a Magyar Innovációs Szövetség „Innovációs Díját”.
De mi az a különleges tartalom, ami megkülönbözteti a karbonszálas vezetéket a hagyományostól? A karbon kompozit szív nagy szakítószilárdságú, kis nyúlású és rendkívül könnyű. Ezen szív köré nem szokványos alumíniumhuzalokat sodornak, hanem kilágyított, trapéz alumíniumhuzalokkal borítják be a szénszálat, amelynek térkitöltése sokkal jobb, mint a hagyományos változaté, így jobb vezetőképességgel is rendelkezik.
A megtakarítás és a széndioxid kibocsátás csökkenés szemléltetésére dr. Barkóczi István beszédes példákat hozott. Ha veszünk egy 160 kilométer hosszú, nagy átviteli kapacitású, magas feszültségű vonalat – például a Göd-Sajószöged 400 kilovoltos szakaszt – és ezen a klasszikus acélsodrat erősítésű vezetéket karbon kompozitosra cseréljük, akkor a veszteségek felszámolása olyan mértékű megtakarítást jelent, mintha 2,5 millió darab 100 Wattos izzót lecserélnénk korszerű LED világítótestre (napi 4 órás üzemidőt feltételezve). Ha a CO2 egyenértéket nézzük, akkor a környezetterhelés csökkenése akkora, mintha 42 000 autót vennénk ki a forgalomból (normál személyi-családi használatot feltételezve). Fontos adat az is, hogy 1 Megawattóra termeléséhez 1,5 köbméter vizet használnak fel az erőművek. Az említett hálózati veszteség csökkenés 2000 úszómedencényi víz ipari felhasználását spórolná meg évente.
Magyarországon elsőként 2019 augusztusában helyeztek üzembe a FUX által gyártott szénszálas, magasfeszültségű hálózatra tervezett vezetéket. A MAVIR üzemeltetésében működő hálózati szakasz Gödöt köti össze a szlovákiai Lévával. Ugyancsak a FUX szénszálas szabadvezetéke szállítja az áramot egy 21 kilométeres portugáliai szakaszon, amely az országban zajló hálózatkorszerűsítés részeként készült el 2020-ban.
A vezeték 2022-ben folytatja térhódítását itthon, a hazai hálózatkorszerűsítéseknek köszönhetően. A felújítás alatt lévő vonalak a következők: Sajószöged-Detk (444 km vezeték); Detk-Zugló (544 km vezeték); Kisvárda Sajószöged (294 km vezeték); Tiszalök-Sajószöged (91 km vezeték) és Sajószöged Szolnok (349 km vezeték).
Dr. Barkóczi István kiemelte, erre az összesen több mint 1700 kilométerre a FUX Zrt. gyártja a vezetéket. A szóban forgó hálózati szakaszok korszerűsítésén öt építő vállalat dolgozik folyamatosan, és a befejezés 2024-ben várható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.