BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Szponzor logó
Szponzorált tartalom
Szponzorált tartalom

Nem hagyják kárba veszni az élelmiszert a magyarországi multi élelmiszerláncok (X)

Nem csupán az infláció, hanem az élelmiszer-hulladék ellen is számos eszközzel harcolnak a hazánkban jelen lévő nemzetközi élelmiszer-kiskereskedők. A veszteséget automatizált rendelési rendszerekkel csökkentik minimálisra, a nap végén az üzletekben megmaradt és fogyasztásra alkalmas élelmiszer pedig kedvezményes áron a vásárlókhoz, illetve adományként a rászorulókhoz jut el. A multi áruházláncok a hulladék mennyiségének nyomon követésével, valamint szemléletformáló jó gyakorlatokkal egymást és a lakosságot is ösztönzik, hogy minél kevesebb étel végezze a kukában.
Kép: PR cikk kép Fotó: Shutterstock

Bár a kereskedelemben az élelmiszerhulladék mintegy 4 százaléka keletkezik, a veszteség minimalizálása azonban üzleti, környezetvédelmi és társadalmi szempontból is fontos cél az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) hat nemzetközi élelmiszer-kiskereskedője (Aldi, Auchan, Lidl, Penny, SPAR és Tesco) számára. Habár több ezer termékből álló árukészlettel dolgoznak, hatékony készletezési és rendelési rendszereik lehetővé teszik a napi értékesítéshez szükséges árumennyiségek előrejelzését és optimális meghatározását. Hasonló automatizált megoldások támogatják a minőségmegőrzési, illetve fogyaszthatósági idejükhöz közeledő élelmiszerek csökkentett árú értékesítését, amivel a kereskedők és a vásárlók is jól járnak.

PR cikk kép
Fotó: Shutterstock

 

Minden falat számít

Sok nehéz helyzetben élő ember nem jut mindennap elegendő és minőségi élelmiszerhez, a multi kiskereskedelmi láncok ezért többféle módszert is alkalmaznak arra, hogy a megmaradt élelmiszer minél nagyobb hányadát juttassák el hozzájuk, illetve hasznosítsák azt, hisz a szemétlerakóba kerülő élelmiszer esetében a megtermeléséhez szükséges víz és energia is kárba vész, miközben a hulladék feldolgozásához pluszerőforrások szükségesek, tehát a kidobott élelmiszer növeli a környezeti lábnyomot.

Ennek egyik eszköze a napi szintű élelmiszermentés, melynek során az el nem adott, de még fogyasztható termékeket kedvezményes áron ajánlják fel a vásárlóknak, illetve adományként a rászorulóknak. A nemzetközi élelmiszer-kiskereskedők együttműködnek az Élelmiszermentő Központtal (ÉMK), amelynek keretében egyebek között tavaly és idén is elkészítették és megosztották az élelmiszer-hulladék csökkentésére vonatkozó terveiket. Hatékonyan működő rendszereiken keresztül és többek között olyan szakértő partnerekkel együtt dolgozva, mint a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, a Magyar Vöröskereszt vagy az Ökumenikus Segélyszervezet, évek óta célzottan és gördülékenyen juttatják el az emberi fogyasztásra alkalmas megmaradt élelmiszert a helyi közösségeknek.

PR cikk kép
Fotó: Shutterstock

 

Kevesebb hulladék, több adomány

Az ezután visszamaradó termékek általában állatmenhelyekre és vadasparkokba kerülnek, amelyek pedig az állatok takarmányozására sem alkalmasak, azoknak nagy részét biogázüzemben hasznosítják. Csak az megy a szemétlerakóba, ami már ezt követően sem használható fel. Az OKSZ tagjai között akad olyan cég, amelyik hosszú évek óta önkéntesen nyomon követi, méri és publikálja az élelmiszer-hulladékkal kapcsolatos adatait, és így folyamatosan csökkenteni tudja a hulladék, valamint növelni az élelmiszer-adományok arányát, példát mutatva ezzel az iparágban. Mások a fogyasztók tudatosságát igyekeznek növelni szemléletformáló kiadványokkal, weboldalakkal, információkkal, hogy a háztartásokban keletkező élelmiszer-hulladék is csökkenjen, és ezzel is pénzt tudjanak megtakarítani a vásárlók. A multi áruházláncok emellett olyan kezdeményezésekhez csatlakozva is felhívják a figyelmet az élelmiszer-pazarlás megelőzésére, mint az Adománykonvoj, amelyet az Élelmiszerbank indít el minden évben az élelmezési világnapon.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.