Az év HR-kommunikációs ügynöksége a Brandfizz Employer Branding lett. Zvezdovics Anitával és Horváth Ádámmal, a Brandfizz alapítóival beszélgettünk a munkáltatói márka kiemelt gyakorlati szerepéről a munkaerő-toborzásban és a tehetségek megtartásában.
A munkáltatói márka támogatja a vállalatot abban, hogy bevonzza és sikeresen meg is tartsa a számára fontos munkaerőt. Ezáltal nemcsak a munkaerő-toborzás költségei csökkennek, de az ideális jelölt megtalálásának esélye is nő. A tudatos munkáltatóimárka-stratégia hozzásegít ahhoz is, hogy valóban jobb munkahellyé váljunk, és ne veszítsük el legtehetségesebb kulcsembereinket.
Az employer branding egyre több vállalat stratégiájában jut kiemelt szerephez, fontossága a munkaerő-toborzásban és a tehetségek megtartásában vitathatatlan. A Magyar Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) és a Kreatív magazin kiadója a PPH Media és a HRPOWER támogatásával idén először állította össze a HR Toplistát, melynek élén a Brandfizz Employer Branding ügynökség végzett.
Az elmúlt években több ágazatban jelentett, jelent problémát a munkaerőhiány, a minőségi új jelöltek toborzása és a már meglévő munkavállalók megtartása. Éppen ezért az employer branding, illetve a HR-kommunikáció egyre nagyobb szerephez jut a vállalati kommunikáción belül.
„Aki még nem állt neki tudatosan munkáltatói márkát építeni, annak idén már valószínűleg muszáj lesz. Nincs olyan iparág, ahol ne lenne kihívás a minőségi munkaerő bevonzása vagy megtartása, különbségek elsősorban a célcsoport igényei és a földrajzi adottságok dimenzióiban keresendők” – mondja Horváth Ádám Chief Sparkle Offizzer, a Brandfizz egyik alapítója és az Európai Employer Brading Szövetség elnökségi tagja. „Stratégiai szinten kell figyelni a vállalat munkáltatói hírére és a kollégák munkavállalói élményére.”
Vajon ha a dolgozók nem igazán szeretik a céget, akkor a vevők, az ügyfelek szeretni fogják?
– teszi hozzá Horváth Ádám.
Amíg néhány évvel ezelőtt egy-egy kampányban kimerültek az employer branding aktivitások, addig ma már jól felépített stratégia mentén, integrált megoldások segítik a munkáltatói márkaépítést.
Zvezdovics Anita, Chief Fizz Offizzer, a Brandfizz társalapítója egy fontos kihívásra hívja fel a figyelmet: „A mai napig sokszor nem tudja a jobb kéz, hogy mit csinál a bal – most is van olyan cég, ahol a marketing által indított toborzási kampányról a HR-osztály nem is tud. Feladatunk, hogy a silóműködés helyett közös felelősségként, stratégiai szinten, összehangolt büdzsékkel és egy irányba ható KPI-ok mentén fejlesszünk mérhetően eredményes munkavállalói márkát. A párhuzamosan dolgozó funkciók és a fellángolásvezérelt kreatív ötletek már nem működnek.”
A Brandfizzel az ügyfeleink hatékonyságát a HR, a toborzás, a marketing, a kommunikáció és az üzleti területek akcióinak összehúrozásával, vállalati szintű értésével és riportálásával kezeljük
– emeli ki Zvezdovics Anita.
Horváth Ádám, a Brandfizz társalapítója szerint középvállalati szinttől felfelé jellemző, hogy dedikált employer brand büdzsével, felső vezetői szintű támogatással, egyre átfogóbb KPI-ok mentén dolgoznak a cégek, ha munkáltatói márkáról van szó. A Brandfizz Employer Branding Compass Országos Munkáltatói Márka felmérés eredményei alapján a hazai vállalatok fókusza idén a toborzás irányából a megtartás felé fordul. Az employer branding szakmának erre kell megoldást szállítania, és szerencsére elérhető ez a tudás a piacon. A cégek egyre többet invesztálnak ebbe a területbe, mert a legolcsóbb toborzás még mindig a kollégák megtartása.
„A HR-kommunikáció vállalaton belüli szerepét alapvetően az üzleti igény húzza: nem elég jó munkahelynek lenni, annak is kell látszani! A cégvezetők is felismerték, hogy employer brand nélkül toborozni olyan, mint marketing nélkül értékesíteni. Nem elég hozzá a recruiter és a szokásos álláshirdetés, hogy bevonzza a tehetségeket a vállalatokhoz” – zárja rövidre Horváth Ádám.
Nem elég jó munkahelynek lenni, annak is kell látszani
– húzta alá Horváth Ádám.
Zvezdovics Anita ügynökségi oldalról úgy tapasztalja, hogy a cégvezetők, HR-vezetők heti szinten törik a fejüket azon, hogy mit hoznak az előttük álló hetek, hónapok, évek. Lesz-e létszámstop, csökkenni fog-e a toborzási igény a piacon, megáll-e a fluktuáció, meg tudják-e tartani a kulcsembereiket? A cégek továbbra sem érzékelnek mást, mint hogy ugyanannyi a toborzás, egyre nagyobb ügy a megtartás, és még nehezebb releváns és elegendő munkaerőt elkötelezni. A gazdasági környezet turbulenciájával és a munkaerőhiánnyal egyszerre kell tehát megküzdeni, a versenyképesség növelése érdekében tűpontos és költséghatékony megoldásokra lesz szükség a jövőben is.
A recept egyszerű: az elindulás szinte mindig az első számú vezetőkön múlik. Ha jó munkahelyet akarunk teremteni, ahol a munkavállalók jól érzik magukat, amit szívesen ajánlanak, azért aktívan tenni kell vezetői szinten is. A munkáltatóimárka-építés nem egy HR-projekt, hanem közös, stratégiai célrendszert támogató, folyamatos aktivitás. A vezetők feladata ebben a helyzetben, hogy a téma fontossága mellé álljanak, és támogassák az erre irányuló törekvések megvalósulását.
Egy jól működő employer branding stratégiában a vezetői bevonódás folyamatos, viszont nem operatív szereplőként, hanem katalizátorként kell segítenie a kezdeményezéseket – természetesen az üzleti eredményességet szem előtt tartva.
Ezt követi az adatok gyűjtése és elemzése, amihez segítséget jelent a Brandfizz Országos Employer Branding felmérés riport, a megvalósításhoz szükséges legalapvetőbb készségeket pedig fekete öves employer branding szakértők segítségével három nap alatt el lehet sajátítani az Employer Brand Akadémián.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.