Tavaly 40 százalékkal kevesebb külföldi vásárolt ingatlant, a magyar vevők azonban helytálltak - közölte friss piacelemzésében az ingatlan.com. A külföldiek szerepe csökkent a magyarországi lakáspiacon, a KSH kimutatta, hogy 2020-ban Szlovákián kívül minden országból kevesebb vevő érkezett, mint 2019-ben. Országonként azonban nagyon eltérő a kép, az ingatlan.com saját adatai szerint a németországi érdeklődők száma 2021-ben 5 százalékkal nőtt, a többi országot nézve Hollandiából 15 százalékkal, Lengyelországból 33, Kínából pedig 26 százalékkal több érdeklődés érkezett a meghirdetett ingatlanokra.
Az Egyesült Királyságból jövő kereslet drasztikusan, 24 százalékkal csökkent, részben a járvány miatti óvatosság, valamint a brexit hatása miatt, hiszen az ottani vásárlók már EU-n kívülinek számítanak. Szintén csökkent az orosz és izraeli érdeklődők száma, ami a járványhatással magyarázható. Összességében a külföldiek által támasztott kereslet az idén sem tért vissza a pandémiát megelőző, 2019-es szintre, amikor a külföldi vevők az összes adásvétel 5 százalékában vettek részt - mondta Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője.
Az árak szempontjából azért fontos a külföldről érkező kereslet, mert a járvány előtt ez lényeges szerepet játszott a drágulásban, különösen Budapesten. A visszafogottabb külföldi érdeklődés most nem ad olyan lendületet az áremelkedésnek. Az árakon egyébként jól láthatók a lakáspiacot meghatározó különbségek, azaz a használt és új ingatlanok közötti eltérések, mára gyakorlatilag kétsebességessé vált a piac, és erre nagy esély van a jövőben is. A hivatalos KSH-adatok szerint az idei első félévben a budapesti használt lakások ára 4,2 százalékkal nőtt éves szinten, az újaknál viszont 13 százalékos volt a drágulás.
Az év hátralévő részében a használt lakások piacán mérsékeltebb élénkülés lesz, mint az újlakás-piacon, és megmarad a területi különbség, azaz a fővároson kívüli piacon nagyobb pörgés várható a szakember szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.