Márciusban a kiskereskedelmi üzletek forgalma a naptárhatástól megtisztítva 7,1 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakáét. Az élelmiszerüzletekben 7, a nem élelmiszert árusító boltokban 7,8, az üzemanyag-kiskereskedelemben pedig 5,1 százalék volt a növekedés mértéke. Egyre nagyobb jelentőségűek azonban az egyes kiskereskedelmi halmazok közös részei, azaz metszetei. Ahogy a töltőállomások ma már betölthetik egy kávézó vagy gyorsétterem szerepét, úgy az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok működésében is kiemelt jelentőségű a non-food kategória.
A teljes értékesítés 12 százalékát fedi le a non-food kategória, növekvő trend jellemzi a háztartási árucikkek, csökkenő a könyvek, kiadványok és újságok eladásait
– tájékoztatta a Világgazdaságot Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője.
A legnagyobb forgalmat hozó háztartási termékeken belül meghatározó az elektromos háztartási gépek, órák, az irodatechnikai eszközök, a rádiók, televíziók, a világítás, az autófelszerelés és a barkácscikkek iránti kereslet is.
Jelentős bevételi forrás a műszaki cikkeken belül a kerti bútor és a kempingáru, valamint a virágkertészet és a kerti szerszámok köre. Összességében kiegyenlített az értékesítés megoszlása: az élelmiszerek az elmúlt négy évben mindössze egy százalékpontot erősítettek a non-food termékek rovására, elsősorban a friss áru részarányának fokozottabb növekedése miatt.
A vegyi és illatszertermékekkel együtt a nem élelmiszerek aránya a 40 százalékot is eléri az Auchannál – közölte a Világgazdasággal Adorján Abigél, a vállalat kommunikációs menedzsere.
Ez a hagyományos áruházi vásárlásra vonatkozik, hiszen az online csatornánál egyelőre az élelmiszertermékekre koncentrálnak,
ott a non-food kategória értékesítése ma még elenyésző, a választék bővülésével azonban hamarosan ez is megváltozik.
Mint mondta, a kiugró növekedés rendszerint szezonális, példaként a nyári játékokat, a kerti bútorokat és az iskolakezdést hozta fel. A legszembetűnőbb csökkenést azokban a termékkategóriákban tapasztalják, ahol általános a piaci visszafejlődés a megváltozott fogyasztási szokások miatt, például a CD-k, DVD-k vagy a laptopok terén.
Az üzleteinkben található 1800 termék egyötöde származik a non-food körből
– közölték érdeklődésünkre az Aldinál. Kiemelték, hogy az állandó kínálatban az egyik legmarkánsabb fejlődést a papíráru mutatja, ahol az élelmiszerek keresletéhez hasonlóan a magasabb minőségű, illetve több kényelmi funkciót biztosító termékeket keresik a vásárlók.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.