BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kelendők a háztartási cikkek a láncoknál

Meghatározó lába az értékesítésnek a non-food kategória az élelmiszerláncoknál. A háztartási és a műszaki cikkek iránti kereslet növekszik, könyvekre azonban kevesebb az igény.

Márciusban a kiskereskedelmi üzletek forgalma a naptárhatástól megtisztítva 7,1 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakáét. Az élelmiszerüzletekben 7, a nem élelmiszert árusító boltokban 7,8, az üzemanyag-kiskereskedelemben pedig 5,1 százalék volt a növekedés mértéke. Egyre nagyobb jelentőségűek azonban az egyes kiskereskedelmi halmazok közös részei, azaz metszetei. Ahogy a töltőállomások ma már betölthetik egy kávézó vagy gyorsétterem szerepét, úgy az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok működésében is kiemelt jelentőségű a non-food kategória.

A teljes értékesítés 12 százalékát fedi le a non-food kategória, növekvő trend jellemzi a háztartási árucikkek, csökkenő a könyvek, kiadványok és újságok eladásait

– tájékoztatta a Világgazdaságot Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője.

Forrás: Reviczky Zsolt

A legnagyobb forgalmat hozó háztartási termékeken belül meghatározó az elektromos háztartási gépek, órák, az irodatechnikai eszközök, a rádiók, televíziók, a világítás, az autófelszerelés és a barkácscikkek iránti kereslet is.

Jelentős bevételi forrás a műszaki cikkeken belül a kerti bútor és a kempingáru, valamint a virágkertészet és a kerti szerszámok köre. Összességében kiegyenlített az értékesítés megoszlása: az élelmiszerek az elmúlt négy évben mindössze egy százalékpontot erősítettek a non-food termékek rovására, elsősorban a friss áru részarányának fokozottabb növekedése miatt.

A vegyi és illatszertermékekkel együtt a nem élelmiszerek aránya a 40 százalékot is eléri az Auchannál – közölte a Világgazdasággal Adorján Abigél, a vállalat kommunikációs menedzsere.

Ez a hagyományos áruházi vásárlásra vonatkozik, hiszen az online csatornánál egyelőre az élelmiszertermékekre koncentrálnak,

ott a non-food kategória értékesítése ma még elenyésző, a választék bővülésével azonban hamarosan ez is megváltozik.

Mint mondta, a kiugró növekedés rendszerint szezonális, példaként a nyári játékokat, a kerti bútorokat és az iskolakezdést hozta fel. A legszembetűnőbb csökkenést azokban a termékkategóriákban tapasztalják, ahol általános a piaci visszafejlődés a megváltozott fogyasztási szokások miatt, például a CD-k, DVD-k vagy a laptopok terén.

Az üzleteinkben található 1800 termék egyötöde származik a non-food körből

– közölték érdeklődésünkre az Aldinál. Kiemelték, hogy az állandó kínálatban az egyik legmarkánsabb fejlődést a papíráru mutatja, ahol az élelmiszerek keresletéhez hasonlóan a magasabb minőségű, illetve több kényelmi funkciót biztosító termékeket keresik a vásárlók.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.