A Lidl Magyarország vizsgálja a lehetőségeket a vásárlói igények figyelembevételével – válaszolt a kiskereskedelmi lánc kommunikációs vezetője lapunknak az energiaitalok értékesítési korlátozására vonatkozó kérdésére. Tőzsér Judit így arra nem tért ki, hogy egy esetleges szigorítás mikor és milyen korosztályi besorolással léphet életbe.
A kérdés azért merült fel, mert a Magyarországon mintegy 170 áruházzal működő Lidl és a 130 boltot üzemeltető Aldi – utóbbi e kérdésben nem kívánt nyilatkozni a Világgazdaságnak – a hónap elején jelentette be, hogy Hollandiában ez év októberétől nem árul 14 év alattiaknak energiaitalt.
A döntést azzal indokolták, hogy az energiaitalokban olyan dózisú koffein és cukor van, amely orvosi szakvélemények szerint nyugtalanságot, túlhajszoltságot, akár szívritmuszavart is okozhat. Az illetékes hatóságok ezért azt javasolták, hogy a gyerekek 14 év alatt ne fogyasszanak ilyen terméket. A holland példa mellesleg nem egyedüli a két német multi gyakorlatában: a Lidl és az Aldi nagy-britanniai boltjaiban márciustól nem adnak el energiaitalt 16 éven aluliaknak. Litvániában 2014 óta egyébként is zéró tolerancia van e téren, és a törvény sem engedi, hogy a 18. évüket be nem töltött vásárlók energiaitalt fogyasszanak.
Korábban az Európai Unió szintjén is felmerült, hogy a cigarettához és az alkoholhoz hasonlóan korhatárhoz kössék az energiaitalok vásárlását. A szabályozással foglalkozó brüsszeli szakbizottság 2015-ös indoklása szerint erre azért volna szükség, mert a koffeinszármazékok fogyasztásának és túlzásba vitelének káros hatásai vannak.
Magyarországon is rendre felmerül a kérdés, legyen-e életkori feltétele az energiaitalok értékesítésének. A diskurzus erről egy 2010-es felmérés publikálásával vált igazán élessé, mely azt mutatta ki, hogy a 10 és 14 év közötti magyar gyerekek ötöde energiaitalt iszik reggelire. Egy ideig úgy tűnt, a kérdésre a népegészségügyi termékadó (ismertebb nevén csipszadó) 2011-es bevezetése jó válasz lesz, mert ez első körben adókötelessé tette azt a termékkört, amelyben a hozzáadott koffein tartalma meghaladta a 10 milligrammot 100 milliliterben, majd az extra terhet (250 forint literenként) kiterjesztette a koffeint és a taurint együtt tartalmazó italokra.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.