A legfrissebb washingtoni vámemelésre válaszul Kína is további 25 százalékos vámot vetett ki 16 milliárd dollár értékű amerikai árura, amelyből mintegy 10 milliárd dollárt tesz ki az autóexport. Az intézkedésnek igen kedvezőtlen hatása lehet, hiszen az Egyesült Államokban gyártott járműveket már korábban is 25 százalékos vám sújtotta Kínában.
Egy 35 ezer dolláros Ford Mustang esetében például a vám ez idáig 8750 dollárra rúgott. A tarifa megduplázásával az elemzők szerint a Mustang – akárcsak számos más amerikai autó – eladhatatlanná válhat a világ legnagyobb autópiacán.
Ez pedig, hacsak a Ford máshol nem tudja bővíteni az értékesítését, amerikai munkahelyekbe kerülhet. Tavaly 276 ezer darab Egyesült Államokban gyártott autót vásároltak a kínaiak, és az eddig sem alacsony vám miatt főként a magas profitrátájú luxusjárművekre koncentráltak a gyártók. Nem véletlen, hogy Kínában a BMW a legnagyobb amerikai autóimportőr, amelyet a Daimler-leány Mercedes-Benz követ, és a Ford csak a harmadik helyet tudta megszerezni.
A vámháború különösen rosszkor jött a BMW-nek, hiszen X sorozatainak a gyártását sehová sem tudja áthelyezni a közeljövőben. A cég ráadásul nemrégiben döntött dél-karolinai telephelyének egymilliárd dolláros bővítéséről. Nem mellesleg ez az üzem volt eddig is a cég legnagyobb gyártóbázisa az egész világon.
A CNBC szerint a bővítés 1100 új munkahelyet hozna létre, és itt gyártanák a BMW új, eddigi legnagyobb és legdrágább SUV-ját, az X7-es modellt is.
Tavaly a kínai autósok 52 407 darab X5-ös és 34 609 darab X3-as SUV-ot vásároltak. A Mercedes 2017-ben elsősorban a GLE SUV-jaival hódított, amelyből 40 304 darabot adtak el, de a GLS és az R-Class autók is felkerültek a legsikeresebb tíz modell listájára. Így aztán nekik is van vesztenivalójuk.
Az autógyártók nagyon visszafogottan nyilatkoznak, szívesen kimaradnának az adok-kapokból, de a következményeket így sem kerülhetik el.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.