BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A GVH is figyeli az ünnepi akciókat

Az ünnepek előtti bevásárlás során az akciókra nemcsak a vásárlóknak, hanem a kereskedőknek is érdemes figyelniük, ha maradéktalanul meg akarnak felelni a fogyasztóvédelmi előírásoknak.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) korábban is kiemelten figyelte az akciós időszakokat, a jogsértések – s ezzel együtt a magas bírságok – elkerülése érdekében érdemes a korábbi eljárások tapasztalatait áttekinteniük a vállalkozásoknak – hívta fel a figyelmet Polauf Tamás, a CHSH Dezső és Társai Ügyvédi Iroda versenyjogi csoportjának vezető partnere.

A termék fogyasztói szempontból leglényegesebb tulajdonsága az ára. A fogyasztó döntését az befolyásolja a legnagyobb mértékben, ha az ár csökkenéséről szerez tudomást. Ezért önmagában a kedvezményes ár megjelölés azt az üzenetet közvetíti, hogy más körülmények között vagy időpontban nem ez az ár érvényesülne.

Jogsértést követ el az a vállalkozás, amely ténylegesen nem az általa meghirdetett akciós áron, hanem annál drágábban értékesíti az adott terméket.

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat egy cég akkor is, ha ugyan a vállalkozás az akciós árnak megfelelően értékesíti termékeit, de a fogyasztó mégsem jut hozzá az elvárt megtakarításhoz, mert a vállalkozás valójában korábban sem alkalmazta a régi árként megjelölt magasabb árat.

Fotó: MTI/Balázs Attila

E tekintetben igen szigorú a GVH gyakorlata, hiszen

akkor is megállapítja a jogsértést, ha a régi árként megjelölt összeget nem közvetlenül az akciót megelőző időszakban vagy csak kivételesen, átmeneti jelleggel alkalmazta az eladó.

A jogsértés nem állapítható meg, ha a vállalkozás a kedvezményes árat a kereskedelmi forgalomban általában jellemző árhoz képest határozza meg – jelezte összefoglalójában Polauf Tamás.

A kedvezmény mértékénél figyelemmel kell lenni arra is, hogy a termékek hány százalékát érinti, ideértve az „akár” és „minden” állításokat. E megjelölések az iroda által áttekintett eljárások alapján akkor nem minősülnek megtévesztőnek, vagyis akkor bizonyultak jogszerűnek, ha a promócióban szereplő kedvezmény a termékkínálat legalább 10 százalékát elérte. Az ígért akcióknál korábban a kedvezményt megtévesztőnek minősítették, ha a promóció valójában nem terjedt ki a kínálatban szereplő valamennyi termékre.

A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.