Míg az elmúlt években hangos volt a média a Black Friday akciókat beharangozó reklámoktól, hirdetésektől, idén kevésbé találkozhattunk az üzletek, webáruházak felhívásaival. Összességében a felnőtt netezők körében is visszafogottabb lelkesedés érzékelhető:
habár többségben vannak azok, akik terveznek vásárolni Black Friday-kor (47 százalék), tízből hárman bizonytalanok, és a Black Friday előtt még nem tudták eldönteni, hogy szeretnének-e valamit vásárolni ezen akciók alkalmával
– olvasható a friss eNET friss Black Friday-es vásárlási terveket vizsgáló kutatásában
Tavaly az eNET kutatása alapján a Black Friday-kor akár az üzletekben, akár a webáruházakban vásárlók fele például visszafogott, egytizedük elhanyagolható mértékű kedvezményeket talált.
Sőt, volt egy olyan kisebb – 7 százaléknyi – csoport is, akik azt tapasztalták, hogy nem a termék legutolsó, hanem egy korábbi listaárából vonták le a kedvezményt. Mindez rossz hatással lehetett a vásárlók Black Friday iránti érdeklődésére.
De a visszafogottabb lelkesedésben a rossz emlékeken túl közrejátszhat az is, hogy az ebben az időszakban online rendelt csomagok késői kiszállítását elkerülve, a netezők még korábbra hozták az év végi vásárlásaikat (a tavaly év végi késedelmes csomagkiszállításban érintettek 27 százaléka nyilatkozott úgy, hogy korábbra fogja hozni a vásárlásait), és lecsaptak korábbi, jelentős kedvezményeket ígérő akciókra. Októberben-novemberben ugyanis egymást érik a különböző akciós napok-hétvégék:
pl. őrült napok, ÁFA-mentes napok, Glamour napok, Joy napok. Utóbbi kettőben egyre több üzlet és webáruház vesz részt, és aki nem csatlakozik, az hirdet saját kupon napokat.
A vásárlóknak így már nem kell megvárniuk a Black Friday-t sem, ha kedvezményesen szeretnének vásárolni, és még attól sem kell tartaniuk, hogy esetleg nem érkezik meg időben a november végén rendelt ajándék a fa alá.
A kutatás szerint ez természetesen nem azt jelenti, hogy a Black Friday csillaga leáldozóban lenne idehaza. Annak ellenére, hogy összességében kisebb az a csoport, akinek határozott vásárlási szándéka van Black Friday-kor, ők azonban a tavalyi tervekhez képest jóval többet szánnak az idei vásárlásaikra.
Míg 2017-ben átlagosan kb. 36 000 forintot terveztek elkölteni ezen akciók alkalmával, addig a 2018-ra jelzett kosárérték ennél átlagosan 6 000 forinttal magasabb és eléri a 42 000 forintot. Ez az átlagos költés a potenciális vásárlók számára kivetítve nagyságrendileg 110-112 milliárd forintos forgalmat eredményezhet,
így ez a kisebb csoport is közel annyit tervez elkölteni, mint azok, akik egy évvel korábban tervezgették a vásárlásaikat (tavaly ugyanez 120 milliárd forint volt). Habár az eNET mérése alapján a tavalyi évben ennek az előzetes tervnek csupán fele valósulhatott meg, viszonylag nagy érdeklődés veszi körül ezeket az akciókat, és innentől java részt már csak az üzleteken, webáruházakon múlik, hogy a vásárlási igényeknek mekkora részét tudják kielégíteni. Mint jól látható, kereslet ugyanis volna az akciókra, más kérdés, hogy a boltok hajlandóak-e azokat a termékeket és olyan áron adni, amire a vevőknek a foga fáj.
A TOP5 bolt, webáruház, ahol vásárolni terveznek/terveztek a netezők Black Friday-kor az eNET felnőtt internetezőkre reprezentatív kutatása alapján az eMAG, a MediaMarkt, az Extreme Digital, az Euronics, valamint a Tesco (az említések gyakoriságának sorrendjében). A tavalyi évhez képest a toplistás áruházak közül az eMAG, az Euronics és a Tesco tudta növelni népszerűségét a Black Friday-es akciókra lecsapni tervező netezők körében, míg a Mall.hu a tavalyi negyedik helye után idén már nem került be a TOP5-be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.