Az egész amerikai gazdaságot felpörgető lakossági fogyasztás, a dübörgő kiskereskedelmi forgalom dacára az Egyesült Államokban több mint tíz jelentős áruházlánc kért csődvédelmet az óévben – írja a CNBC a Moody’s listája alapján. Bár a 2017-ben indított húsz csődeljáráshoz képest tavaly kevesebb kiskereskedelmi lánc került nehéz helyzetbe, így is rengeteg munkavállalónak kellett szembenéznie a következményekkel. 2018-ban a Sears csődje verte fel a legnagyobb port, a 125 éves múltra visszatekintő vállalat a Walmart-éra előtt a legnagyobb kiskereskedelmi lánc volt a tengerentúlon. A Kmart áruházakat is birtokló Sears az októberi csődbejelentés óta küzd a túlélésért, boltok százait zárta be, és egymás után árusítja ki egyéb vagyoni eszközeit, hogy hozzájusson az életmentő pénzforrásokhoz.
Eddie Lampert, a cég igazgatóságának elnöke és egyben egyik fő tulajdonosa pénteken, a határidő lejárta előtti utolsó percben beadott ugyan egy 4,4 milliárd dolláros ajánlatot saját fedezeti alapjának, az ESL Investmentsnek az egyik vállalatán keresztül a bolthálózat még meglévő 425 egységére, ettől függetlenül a Sears jövője még mindig bizonytalan, hiszen nincs garancia arra, hogy a hitelezők el is fogadják majd az ajánlatot.
Ha a Sears tanácsadói péntekig minősített ajánlattevőnek ismerik el az ESL-t, akkor a hitelezőknek január 14-ig kell eldönteniük, hogy Lampert ajánlatával vagy a vállalat felszámolásával járnak-e jobban. Emellett a csődbíróság is elutasíthatja az ajánlatot. A tét nem kicsi, hiszen a Searsnek októberben még 70 ezer alkalmazottja volt, és Lampert közülük 50 ezernek biztosítana munkát a jövőben.
A Sears sorsa egyébként iskolapéldája annak, hogy mi történik egy kereskedelmi céggel, ha elmulasztja a szükséges beruházásokat a bolthálózatában, és nem kezeli helyén az e-kereskedelem előretörését.
Eközben a Walmart és a Target megduplázta a hagyományos üzleteibe és az online kiskereskedelembe fektetett befektetéseit, tehát nem véletlen, hogy mindkettő kiemelkedő forgalmat ért el a karácsonyi szezonban.
Merőben más okokból kért csődvédelmet novemberben az esküvői ruhákat árusító David’s Bridal. Ez a cég ugyanis kifejezetten odafigyelt a megfelelő súlyú online-jelenlét felépítésére, de a piaci trendek változása miatt mégis eladósodott. Az Egyesült Államokban ugyanis az Y generáció körében egyre későbbre tolódnak a házasságkötések, és divatba jöttek a hagyományostól eltérő esküvői öltözékek is.
Az Egyesült Államok legnagyobb bútorkereskedelmi vállalatának, a Mattress Firmnek októberben kellett csődbe menekülnie. Az eljárás során aztán a vállalat 3500 boltjából 900-ban gyorsan lehúzták a redőnyt, majd november közepén sikerült a csődeljárást megszüntetniük. Ráadásul a Mattress Firm a csődeljárásban 525 millió dollárra is szert tett, amelyből átalakulását és jövőbeli növekedését finanszírozhatja. A cég vesszőfutása akkor kezdődött, amikor több startup aktívan célba vette az Y generációt.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.