A kisüzemi sörfőzdék éves forgalmának 25–30 százaléka is származhat az áruházláncoknak történő beszállításból – mondta a Világgazdaságnak Ali Rawech Szami, a Kraft Sör Egyesület elnökségi tagja. Ha egy tétel az állandó készlet része, gyakori a havi két-háromezer palackos megrendelés, egy szezonális akció keretében ez a mennyiség a 10–15 ezer palackot is elérheti.
Az üvegenkénti 600–700 forintos polcár az átlagfogyasztók számára drága lehet, ráadásul ez a kedvezményes időszakokban is legfeljebb csak 100-150 forinttal vihető lejjebb, ez pedig a kézműves-technológia – nagy sörgyárakhoz képest – magas előállítási költségein túl a bolthálózatok árrésének tudható be.
Az állandóan magas minőség biztosítása az érintett főzdéknek már nem okoz gondot, ám a megfelelő mennyiség előállítása kérdéses. Utóbbi könnyebben megoldható, ha közvetlen kapcsolatban állnak a megrendelővel, nem pedig nagykereskedőn keresztül szállítanak be – mondta Ali Rawech Szami.
Bár az egyes láncoknál eltérő súlyt képvisel, egyre nagyobb a kézműves sör iránti kereslet, a szegmenst pedig a saját márkás cikkekkel szemben a gyártói márkák uralják. A Tesco sajtóosztályán jelezték: a vásárlók egyre tudatosabban választanak sört, nő az érdeklődés a prémium- és kézműves termékek iránt. A hipermarketben öt gyártó 15-fajta terméke kapható, köztük a saját márkás Finest, de az igényekre reagálva további bővülés várható.
A kézműves sörök ára 320–800 forint között mozog, de a sörértékesítésen belüli súlyuk a szép növekedés ellenére sem éri el az 1 százalékot.
A SPAR kommunikációs vezetője, Maczelka Márk viszont arról számolt be, hogy náluk tavaly a sörforgalom több mint 5 százalékát adta ez a kategória, a hálózatban 46-féle tétel érhető el. Úgy véli, a gyártói termékek további térnyerése jellemezheti a következő éveket, amihez a sörök beltartalmi értékein túl a fiatalos, trendi dizájnelemek is hozzájárulnak. Bár igyekeznek direktben beszerezni a kisüzemi söröket, nem minden főzde képes kereskedelmi szempontból önállóan képviselni magát, sokszor megkerülhetetlen a disztribútori jelenlét. Logisztikai értelemben nem tesznek különbséget nagyüzem, kisüzem és disztribútor között.
Jó ideje bővül a kézműves sörök kínálata, de jelentős fejlődés vár még a termékkörre – reagált Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója.
Folyamatosan jelennek meg új termékek az üzleteik polcain, azok magas ára azonban visszafogja a komolyabb felfutást.
Ők is a direkt kapcsolat kialakítására törekednek a főzdékkel, az újabb beszerzési források kialakítása érdekében pedig tárgyalásokat folytatnak. Noha egyre több vásárló keresi ezeket a termékeket, egyelőre alacsony a forgalmi részarányuk.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.