BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Óriási tolongás a budapesti kiszállításokért

Az ország teljes területére még egyik lánc sem szállít élelmiszert, a fővárosban és környékén viszont a SPAR belépésével immár öt fajsúlyos szereplő versenyez a megrendelésekért.

Míg a hagyományos kiskereskedelem legfeljebb 5-6 százalékkal nő évente, az online a magasabb bázison is 18-20 százalékkal, emiatt az élelmiszer-kiskereskedelmi láncoknak is egyre fontosabb a virtuális tér. A hazai bolthálózatok közül tegnap a SPAR immár ötödik szereplőként indította el webshopját, ezzel a lépéssel pedig a GRoby, a Tesco, a CBA Príma és az Auchan nyomdokaiba lépett.

A Világgazdaság körképe szerint többcsatornás kereskedelmi koncepciót akkor üzemeltethet sikeresen egy piaci szereplő, ha a hagyományos vásárlás és az internetes rendelés során a vásárlók egységesen magas szintű szolgáltatást, széles választékot és kedvező árakat érhetnek el.

A kosárérték terén mindenütt legalább két-háromszoros, de van ahol négy-ötszörös a különbség az internetes vásárlások javára: jellemzően a 4-6 ezer forintos bolti kosarakkal állnak szemben a legalább 20-25 ezer forintos netes rendelések.

Az utóbbiak összetételében egyelőre főként a nehéz, de nagy mennyiségben vásárolt termékek vannak többségben: a sör, az ásványvíz, az üdítő, a tartós tej, a tisztítószer és a papíráru.

Fotó: MTI/Mohai Balázs

Bár az élelmiszerek online beszerzése iránti igény egyre nő, a SPAR belépése a piacra nagyot lendíthet azon, hogy a hazai, 4 százalék körüli arány megközelítse a 10 százalék feletti uniós átlagot. Előremutató, hogy a nagy szereplők együttes jelenléte nemcsak a választékban sarkallja sokszínűségre a versenytársakat, hanem a logisztikai szolgáltatások árazása terén is hosszú távon éles lehet a verseny.

Online kiszállításának 2013-as indulása óta a Tesco több mint 20 millió rendelést teljesített, ennek során mintegy 150 millió terméket juttatott el 500 ezer címre.

A GRobynál a forgalom harmadáért felel az online értékesítés, ehhez azonban az is hozzájárul, hogy hagyományos üzletei a parkolók hiánya miatt nagybevásárlásra eleve nem alkalmasak. A CBA Prímánál is azt tapasztalják, hogy legalább három-négyszer akkora értékűek a netes vásárlások, mint a boltiak.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.