BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felszálló ágban az italgyártás

Az ásványvizek eladása értékben, a szénsavas üdítőké volumenben is nőtt tavaly, ami nagyban hozzájárulhatott az ágazati szinten összesített árbevétel és profit kiugró bővüléséhez.

Bár volumenében stagnált, értékben éves alapon 7 százalékkal növekedett 2018. július és 2019. június között az ásványvíz hazai kiskereskedelmi forgalma, ezzel a piac mérete meghaladta a 76 milliárd forintot – közölte a Világgazdasággal a Nielsen. A vizsgált időszakban meglehetősen koncentrált volt az üzletméret szerinti értékesítés: 71 százalékos részarányt értek el a 400 négyzetméteresnél nagyobb egységek, ezen belül az eladások csaknem fele a diszkontokat és a szupermarketeket magában foglaló 401–2500 négyzetméteresek kategóriájához kötődött. A saját márkás ásványvizek rovására 8 százalékponttal erősödtek a gyártói termékek, amelyek piaci részesedése már eléri a 71 százalékot. A legtöbbet szénsavmentes ásványvízre költött a lakosság, e termékek értékben a forgalom több mint felét tették ki. A második helyen a szénsavas vizek végeztek csaknem 40 százalékos részedéssel, a sort pedig az enyhén szénsavasak zárták.

Más megközelítésben: a natúr, azaz az ízesítés nélküli változatok adják a piac bő négyötödét. Az ízesítettek közül a citromos a legelterjedtebb, amely százból átlagosan háromszor kerül a kosárba.

Az élelmiszer-kiskereskedelmen belül az egyik legnagyobb forgalmú kategória a szénsavas üdítőitaloké, amely tavaly július és ez év júniusa között volumenben 3, értékben 11 százalékkal növekedve 82 milliárd forint fölé kúszott.

Fotó: Fotó: Shutterstock

Az ásványvíznél megfigyelt folyamatok játszódtak le ebben az árucsoportban is: az értékesítés több mint fele a 400 négyzetméteresnél nagyobb boltoké, a 401 és 2500 négyzetméter közöttiek kasszáiba pedig ötödével több pénz folyt be, mint egy évvel korábban. Markánsan, 13 százalékponttal erősödtek a gyártói termékek, már csupán minden tizedik megvásárolt üdítő saját márkás. Hasonlók az arányok a csomagolás terén is: az alumíniumdobozok részaránya mindössze 9 százalék, a többi műanyag flakon. Az eladott üdítőitalokból 68 százalék tartalmaz cukrot, de 18 százalékponttal növekedtek a cukormentes változatok eladásai.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatják

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.