Csaknem másfél évtized után a Volkswagen visszaveheti, ami az övé volt: az Europcar autókölcsönzőt – jelentette a Reuters. A hírügynökség forrásai szerint a németek már jelezték érdeklődésüket és francia társaságnak, és kezdeményezték annak átvilágítását.
Az ügylet egyelőre kezdeti stádiumban van, megvalósulása attól függ, hogy a koronavírus-járvány következményeként katasztrofálisan visszaeső idegenforgalom, és ezzel a bérautók iránti igény drasztikus csökkenése milyen nyomot hagy az árcédulán.
Az Europcar piaci értéke rohamosan csökken, a cég részvényárfolyama március végére az év eleji szint negyedére zuhant, onnan araszolgatott felfelé, de még mindig csak „félúton” jár.
A VW színre lépése azonnal 17 százalékot dobott a kurzuson, 430 millió euróra korrigálva a kölcsönző piaci értékét.
Amíg az árfolyam mozog, addig az adósságállomány fix, mértéke március végén meghaladta az egymilliárd eurót, és gyaníthatóan nem itt áll majd meg.
A megroggyant Europcar székháza felett az amerikai keselyűk is megjelentek – hallani az Apollo Global Management érdeklődéséről –, s ha verseny alakul ki, annak csak örülhetnek a részvényesek.
A Volkswagen 2006-ban adta el autókölcsönzőjét az Eurazeo befektetési társaságnak, amely jelenleg a részvények harmada felett rendelkezik. A németek a csúcson szálltak ki, 3,32 milliárd eurót kaptak, most ennek a töredékéért szerezhetik vissza egykori tulajdonukat.
Akkor azzal indokolták az eladást, hogy globális autóipari szolgáltatásokat nyújtó vállalatként nincs szükségük saját tulajdonú kölcsönzőre. Mára fordult a kocka, egyrészt a saját autóiknak keresnek garantált piacot, másrészt a közösségi autóhasználat, a fuvarmegosztók térnyerése következtében rohamosan változó környezetbe aktív szereplőként akarnak beszállni.
Az Europcar működése jelenleg biztosítva van, köszönhetően a májusban megszervezett 307 millió eurós pénzügyi csomagnak,
amelyből 220 milliót képvisel a francia állam által 90 százalékban garantált bankhitel.
Bár az autókölcsönző vállalatok igyekeznek alkalmazkodni az új igényekhez, a járvány romba döntötte próbálkozásaikat. Egyelőre, hiszen valamilyen megújult formában még a világ 150 országában bérautó-szolgáltatást nyújtó Hertz Global Holdings is kimászhat a csődből, noha 20,6 milliárd dolláros adósságállománya a maga nemében brutális.
A cég az idei árfolyamcsúcsát még a békés februárban 20,2 dolláron érte el, május végi csődjelentése óta azonban zuhan az árfolyam, amelyet a spekulánsok az épp aktuális kilábalási hírek előjelének megfelelően rángatnak.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.