Míg a nagy sörgyárak esetében az előállított sör mennyiségének 30 százalékát értékesítik a vendéglátóiparban, addig a kisüzemi főzdéknél ez az arány a 70-80 százalékot is elérheti, ezért különösen érzékenyen érintette a szegmenst az éttermek és kocsmák bezárása – mondta a Világgazdaságnak Ali Rawech Szami, a HopTop Brewery tulajdonosa. Felidézte, hogy
már két-három héttel a kijárási korlátozások március 28-i elrendelése előtt megcsappant a forgalom, amely a szigorítással teljesen lenullázódott.
A szakember kiemelte, hogy az átmeneti időszakban mégsem húzták le a rolót a főzdék, aki csak tehette, átállt a webshopos értékesítésre, így az átlag a kieső bevételek 20-30 százalékát is pótolhatta. A jelentős visszaesést részben az is ellensúlyozta, hogy számos kiskereskedelmi lánc a megszokottnál akár 10-20 százalékkal több kisüzemi sört rendelt, egy több ezer palackos beszerzés pedig már nyomot hagy egy kisebb főzde működésében.
Az újranyitás első tapasztalatainak ismeretében Ali Rawech Szami szerint egyelőre óvatos a vendéglátóipar, így pedig gyártói oldalon az alapanyag-beszerzéstől a munkaszervezésig roppant nehéz a kínálatot a kereslethez igazítani. Az is problémát okoz, hogy
számos főzdének egyes értékesítőhelyek esetében több millió forintos kintlévősége van, ami legalább akkora érvágás, mint hogy szinte üresjáratban telt el két hónap a sörszezonból.
A szakember szerint a forint euróval szembeni gyengülése sem könnyítette meg a helyzetüket, ugyanis az árfolyamváltozást a beszállítók kivétel nélkül a főzdékre terhelték. Ráadásul szinte minden külföldről jön, hiszen a hazai gyártás főleg a nagyüzemeket szolgálja ki, ezáltal nemcsak a maláta vagy a komló, hanem a sörösüveg vagy a kartondoboz beszerzésénél is számít a forint kurzusa.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.