Az idén lassan lejjebb ereszkedő élősertés-árak, valamint a fogyasztói árak folytatódó emelkedése következtében most tarthatnak ott a húsipari cégek, hogy már nem kell veszteséggel értékesíteniük a termékeiket, és akár még egy kis profitot is elkönyvelhetnek – mondta a Világgazdaságnak Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének (Hússzövetség) elnöke.
Bár aggregált adatokról még nem tudott számot adni, szerinte az elmúlt évi eredmény egészen biztosan sokkal gyengébb volt az előző évekénél a vágóüzemekben és a húskészítmény-gyártóknál.
Az év eleje óta végbement árnövekedést érdeminek lehet nevezni, de
ez még mindig a korábbi időszak alapanyagár-növekedésének megkésett beépítése a fogyasztói árba
– mondta.
A statisztikai hivatal júniusi fogyasztóiár-adatai szerint a sertéshús ára 17, a szalámi, szárazkolbász, sonka termékkategóriáé 11, a párizsi, felvágott, kolbász termékcsoportba sorolt készítményeké pedig 21 százalékkal nőtt egy év alatt.
A mostani piaci helyzet jellemzéséhez érdemes megemlíteni, hogy 2019-ben szokatlanul magasra szökött az élő sertés felvásárlási ára, de az év eleje óta szolidan csökken.
Tavaly január végén, február elején voltak a legalacsonyabbak az élősertés-árak, és a piacon ősz végére, tél elejére 50 százalékkal magasabb lett az árszint, ekkor 550 forintra is felment a kilónkénti ár, és sokáig tartotta magát. Erről a szintről az idei 8-10. héttől kezdve csökkent egészen a 20. hétig, azóta pedig hullámzásokkal ugyan, de stagnál az árszint.
Ez alól az elmúlt két-három hét a kivétel, amikor ideiglenesen kénytelen volt bezárni több, koronavírus-gócpontként azonosított nagy német feldolgozó. Ez önmagában is árlenyomó hatású lett volna,
ráadásul Kína az érintett cégek összes üzemét kizárta az exportból,
így az oda szánt mennyiség beszorult az európai piacra.
További részletek a Világgazdaság pénteki számában
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.