A divatipar luxustermékeinek körülbelül 40 százalékát gyártják Olaszországban, de a kézművesekre, kisiparosokra nézve olyan pusztító hatása volt a koronavírus-járványnak, hogy többen közülük üzletük bezárását fontolgatják. A nyáron még csak-csak kitartanak a megrendelések, ám nem egy olaszországi divatipari beszállító számolt be arról a Reutersnak nyilatkozva, hogy ősztől már semmi sincs kilátásban.
A német Hugo Boss csoport és az olasz Max Mara már májusban 8 és 7 százalékos árengedményt kért a beszállítóitól – ez is jó példa arra, hogyan próbálják a középfelső kategóriás luxusmárkák megvédeni a marzsukat, hogy a karantén miatt kieső értékesítéseket ellensúlyozzák.
A Reuters vagy fél tucat olasz kézművest kérdezett meg, akik felső kategóriás luxusmárkáknak szállítanak árut, s a beszállítók elmondták, hogy a megrendelések számában 20 és 50 százalék közötti visszaesést tapasztaltak májusban és júniusban az előző év hasonló időszakához képest.
A Hugo Boss azt kérte a beszállítóitól, hogy a szállítás utáni százhuszadik napra tegyék át a fizetési határidőt, normál esetben ez tíz nap körül szokott lenni – ezt a márka egyik, név nélkül nyilatkozó olasz beszállítója árulta el a Reutersnak.
A gyártás visszafogása és az árról való alkudozás viszont több ezer kis- és középvállalkozást érint negatívan – kézműves beszállítókat, akik bőrt munkálnak meg, szöveteket, táskákat, cipőket készítenek.
Ha a következő néhány hónapban nem térnek vissza a dolgok a rendes kerékvágásba, attól tartok, hogy szeptembertől még rosszabb lesz a helyzet, és sok luxusbrand-beszállító, főleg a kisebbek, tönkremennek
– mondta a Reutersnak David Rulli, az olasz beszállítókat tömörítő szervezet, a Confindustria munkatársa.
Amint a koronavírus először feltűnt Kínában, a szektor legfőbb piacán, a luxusmárkák üzleteket zártak be és műhelyeket ürítettek ki. Mivel a nagyobb gazdaságok mind recessziónak néznek elébe, a prémium- és luxusruházati és kiegészítő termékek iránti kereslet
akár 35 százalékkal is visszaeshet idén, és a bevételek 2022–2023 előtt nagy valószínűséggel nem térnek vissza a 2018-as szintre (ekkor egyébként a teljes piac 280 milliárd eurót tett ki a Bain & Co. piackutató szerint).
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.