Az élelmiszer-kiskereskedelmi áruházláncok beszerzési stratégiájában eddig is meghatározó szerepet játszottak a magyar termelők, fogyasztói oldalról pedig azt tapasztalni, számít, hogy két azonos árú termék közül melyik a hazai – derült ki a bolthálózatok válaszaiból. Mint ismert, július 15-től a pultból kínált baromfi-, juh- és kecskehús esetében is fel kell tüntetni a származási országot, a csomagolatlanul árusított zöldségeknél és gyümölcsöknél pedig zászlóval kell jelölni a magyar terményeket – ez a lépés a sertéshús esetében a már január 15-től hatályos intézkedés kiterjesztése.
A Tescónál kiemelték, hogy kizárólag akkor importálnak pultos baromfiterméket, ha a magyar partnerek nem tudják a szükséges volument biztosítani. A zöldség-gyümölcs kínálatról ugyanez mondható el az üzletláncnál, a behozatal csak akkor opció, ha az adott áru egyáltalán (citrusfélék) vagy szezonálisan nem érhető el (paradicsom, uborka) a határokon belül.
A SPAR-nál felidézték, hogy a sertéshús esetében nem észleltek változást a zászlók kihelyezésével. Vásárlóik a minőségi, ellenőrzött, ár-érték arányban kiemelkedő termékeket keresik, függetlenül a származási vagy a vágási helytől. Leszögezték, hogy bárányt és birkát csak csomagolt, úgynevezett skin tálcán értékesítenek, száz százalékban magyar alapanyagból. Ami pedig a zöldség-gyümölcs osztályt illeti: a hazai-import arány szezonálisan változó, de áprilistól novemberig a magyar termékek dominálnak.
A Lidlnél is azt jelezték, hogy az állandó frisshús-kínálatot kizárólag magyar üzemben levágott és csomagolt termékek alkotják. Az áruházlánc polcain több mint kétszázféle friss húsféleség, illetve százféle zöldség és hatvan-hatvanötféle gyümölcs érhető el. Az utóbbiak kapcsán felhívták a figyelmet: a hatékony logisztikai rendszer révén akár már a betakarítástól számított 24 óra múlva fogyaszthatók a termékek. Ez alól értelemszerűen kivétel a banán, a licsi, a mangó és az ananász.
A zászlós jelölésben úttörő sertéstőkehús kapcsán a CBA-nál arra emlékeztetettek, hogy eddig is szinte kizárólag hazai termékeket kínáltak a pultokban, és továbbra is ezt a gyakorlatot követik. Úgy látják, a zászlók januári megjelenésének hatása egyértelműen pozitív, hiszen nagymértékben segíti a vásárlók eligazodását. Az Auchannál minden élelmiszer-kategóriában, így a sertéshús esetében is azt tapasztalják, hogy a vásárlók számára egyre fontosabb a minőség, és egyre tudatosabbak a termékek eredetével és előállításával kapcsolatban. Az Aldi pedig úgy értékelt a Világgazdaságnak, hogy a vevők fokozottan érdeklődnek a zászlók iránt, a dolgozók gyakran kapnak kérdéseket e témában. Az viszont, hogy az újonnan bevezetett jelölés hatására keletkezik-e többletfogyasztás, csak hosszabb távon lesz megítélhető.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.