Újra az idősek hiszékenységére épülnek a jutányosnak tűnő termékbemutatós lehetőségek, amelyek már éppen eltűnőben voltak a mindennapokból, a szemfényvesztés jellegzetes piaca azonban a Covid-járvány felbukkanásával újra virágozni kezdett – írja a Magyar Nemzet.
A 2015-ös törvénymódosítás hatására, a népegészségüggyel és rendőrséggel közös, folyamatos fogyasztóvédelmi ellenőrzések következtében, a szigorú fellépések miatt elkopott árubemutatós kirándultatások, ingyenebédek divatja. Ám a fogyasztóvédelem fokozottan figyel, és úgy látja, mostanában reneszánszát éli a lehúzásra épülő módszer.
Ezek tipikus termékfajtái például
az idősebbeknek csábító, vásárlónként egyedi ajánlatban kínált gyógyhatású csodatermékek, készülékek.
„Az idős emberek védelme érdekében a kormány kiemelten fontosnak tartja az árubemutatók visszaszorítását” – hívta fel a figyelmet Cseresnyés Péter, a kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár.
„Meg tudtuk tisztítani a piacot, de az új értékesítési formákat külön figyelemmel ellenőrzi a hatóság. Arra kérjük a fogyasztókat, hogy feltétlenül jelezzék a kormányhivataloknál, ha megtévesztő, visszaélésszerű gyakorlattal találkoznak, mert ezzel nagyban megkönnyíthetik a munkánkat” – fogalmazott.
A hatóság árubemutatóval vagy telefonos értékesítéssel kapcsolatos jogszabálysértés esetén 15 ezer forinttól akár a nettó árbevétel öt százalékáig terjedő bírságot is kiszabhat.
Egy wellnesseszközöket a fogyasztóknak 700-800 ezer forintért áruló cég például tízmillió forintos büntetést kapott, miután hamis leleteket állított ki a vevőjelölteknek, majd méregdrága, de igazoltan hatástalan eszközöket kínált nekik eladásra
– idézett egy jellegzetes példát a politikus.
Már sokszor emlegetett, de még mindig hatásos régi-új csaló módszer, hogy az átverős cégek gyors, hatékony, fájdalommentes és főleg ingyenes egészségügyi szűrővizsgálatra szóló időpontot ajánlanak, és célzottan, név szerint keresik meg telefonon a nyugdíjasokat, akiket aztán egy orvosi rendelő hangulatát keltő helyiségben fogadnak.
Terjedni kezdett az elsősorban egészségmegőrző hatással felruházott étrend-kiegészítők telefonos reklámozása, értékesítése is. Gyakori, hogy az első megrendelt csomagot ingyenesen, mindössze a szállítási költségért kapjuk meg postán, ez mindenképpen vonzó ajánlat, ami után észrevétlenül lekötelezett lehet a potyára hajló vevő.
Ezt úgy hívják, hogy „előfizetési csapda”, amelynek elkerüléséhez fontos észben tartani, hogy a rászedett vásárló valójában ekkor sincs csapdában, mivel ezekben az esetekben is megilleti a 14 napos elállási jog, amikor indoklás nélkül jogszerűen elállhat az üzlettől, egyszersmind a halmozódó és csapdaszerű követelésektől.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.