Meredek emelkedésnek indult az e-kereskedelmi forgalom: szeptember végén a szektor árbevétele meghaladta a járvány első hulláma utáni májusi csúcsot
– derül ki a Growww Digital digitálismarketing-ügynökség 185 e-kereskedelmi hirdetési fiók adatait vizsgáló elemzéséből. Pedig a java még hátravan, ha bejön a papírforma, a szokásos év végi szezonális forgalomnövekedés rekordszintű bővülést, valamint számos kellemetlenséget hozhat.
Az év elején teljesen átlagos szezonalitást mutatott az e-kereskedelem növekedési üteme. Néhány hét bizonytalanság okozta csökkenés után, a vészhelyzet március 17-i életbe lépését követően kilőtt az online vásárlások növekedése, majd májusra duplázódott 2020 januárjához képest. Nyáron mérséklődött ugyan a bővülés üteme, nagyobb visszaesésről azonban nem lehet beszélni, hiszen a növekedés még az augusztusi mélyponton is több mint 50 százalékkal magasabb volt az év eleji szintekhez képest. Innen kezdett újra meredeken felfelé ívelni az e-kereskedelem forgalma szeptember végén – emelte ki Szabó László, a Growww Digital szakértője.
A felfelé ívelés oka az online vásárlások növekedése a járvány második hullámának hatására, amit alátámasztanak a Magyar Nemzeti Bank pénzforgalmi adatai is, mutatva, hogy
az internetes vásárlások értéke nagyot nőtt. Magyarországon a tranzakciószámban 43, a vásárlások értékében pedig csaknem 50 százalékos a bővülés 2019 második negyedévéhez képest.
A digitálismarketing-ügynökség elemzése szerint a forgalom felfutása mellett számottevően növekednek az e-kereskedők költései, ami piaci optimizmusról árulkodik. A piac szereplői további bővülési lehetőséget látnak az e-kereskedelemben, ezért befektetnek a marketingtevékenységbe. Az optimizmust erősíti az e-kereskedelmi forgalom utolsó negyedévre várható szezonális növekedése, amely a várakozások szerint minden korábbi rekordot megdönthet. Mindez azonban számos nem várt kellemetlenséggel is járhat.
A legnagyobb problémát előreláthatóan a logisztikai nehézségek okozzák majd. Az első hullám megmutatta, hogy a csomagszállítási kapacitás nem tudja követni az online vásárlások tömeges bővülését. Az év végi vásárlási rohamban robbanásig feszülhet az ellátási lánc, és tömegesek lehetnek a januárban célba érő karácsonyi ajándékok. A zavartalan kiszállítás érdekében egyre több e-kereskedő saját autókkal, sofőrökkel készül – tette hozzá Szabó László.
Az e-kereskedelem piaca folyamatosan nő, egyre több vállalkozás dönt a belépés mellett. Egyeseket a járvány kényszerít erre a lépésre, másokat a szektor szárnyalása ösztönöz webáruház indítására. Szabó László azt tanácsolja, hogy minden kereskedelemmel foglalkozó vállalkozás lépjen be a digitális térbe, amint lehet – ez ma már egyszerűen, kis befektetéssel, kockázatmentesen megtehető. Meglátása szerint a legcélravezetőbb bérelhető webshopok, online piacterek segítségével elindulni és megszerezni az első tapasztalatokat, amelyekre alapozva később már komolyabb fejlesztésbe lehet kezdeni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.