BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A magyarok idén sem hajlandóak lemondani a karácsonyról

Az idei karácsonyhoz a járvány miatt nem ideálisak a feltételek, de a hazai lakosság a kevesebb személyes találkozást digitálisan tervezi pótolni.

Az idei karácsony ünnepléséhez a járvány miatt nem ideálisak a feltételek, de a magyarok karácsonyszeretők, nem mondanak le az ünneplésről, és a kevesebb személyes találkozást a digitális kommunikációval tervezik pótolni – derült ki a Telenor reprezentatív kutatásából.

A Telenor megbízásából az Impetus Research által a közelmúltban készített, ezer fős, nemre, korra, településtípusra és régióra nézve reprezentatív kutatásból egyértelműen látszik, hogy a karácsony fontos családi ünnep a magyarok számára:

a többség a családja körében tölti és csak 5 százalék barátokkal, 3 százalék pedig egyedül , és a válaszadók mindössze 1 százalék a nem ünnepli meg.

Fotó: AFP

Az ajándékozás idén sem marad el

A járvány egyik pozitív hozadékának tekinthető a digitalizáció felpörgése, ami az online kereskedelemre is vonatkozik. A kutatás szerint minden harmadik magyar (33 százalék ) többet vásárol online a járvány kezdete óta, és a fogyasztói tudatosság növekedésére utal, hogy

58 százalék szerint a vásárlások előtt több információt gyűjt online, hogy kevesebb időt kelljen az üzletekben töltenie.

Az árérzékenységre utal, hogy a többség (59 százalék ) az árakra is jobban odafigyel, és próbál mindent olcsóbban megvenni. A járvány miatt minden ötödik válaszadó (21 százalék ) nyilatkozott úgy, hogy sok olyan dolog vásárlását előre hozta, amit inkább karácsonyi ajándéknak vett volna meg.

Fotó: Telenor

A járvány ellenére az ajándékozás idén is fontos része lesz az ünnepnek:

az emberek 87 százaléka tervez ajándékot vásárolni, és a többség (77 százalék ) nagyjából ugyanakkora körnek tervez ajándékot adni mint máskor. Továbbá 66 százalék költ ugyanakkora összeget mint máskor, és háromból egy (36 százalék ) kevesebb pénzt szán erre, mintha nem lenne a járvány.

Az ajándékokra való átlagos költést 55 ezer forintra becsülték a válaszadók.

Az online, illetve az üzletekben való ajándékbeszerzés terén nagyjából hasonló arányú a preferencia:

összességében 41 százalék inkább online,

kicsit többen (47 százalék ) hajlanak inkább a személyes vásárlás felé,

végül 10 százalék pedig kizárólag online vásárolna.

A válaszok alapján a fogyasztók igyekeznek elkerülni az utolsó pillanatban való vásárlást. Az online vásárlásoknál a válaszadók több mint fele (54 százalék ) törekszik arra, hogy időben rendeljen mert tart attól, hogy az ünnepi időszakban lehetnek fennakadások a kiszállításban.

Fotó: Telenor

Az üzletben való vásárlásnál ennél valamivel kevesebb embert (43 százalékot ) motivál az, hogy elkerülje a tömeget, és csak a minden harmadikm(31 százalék ) tartott attól a november eleji megkérdezés idején, hogy a járvány miatti korlátozások bevezetése miatt lehet nehézkesebb az ajándékbeszerzés.

A legnépszerűbb ajándéktípusok idén:

  • az elektronikai eszközök és kiegészítők 55 százalékban,
  • a ruházat 54 százalékban,
  • valamint a játékok 48 százalékban kerülnek a kosarakba.
  • Az elektronikai eszközök vásárlását tervezők esetében a megkérdezett eszközök közül a legtöbben fej- és fülhallgatót (20 százalék), okostelefont (17 százalék), valamint mobiltokot vagy kijelzővédő fóliát (16 százalék) terveznek ajándékba venni, de népszerű még az okosóra vagy fitneszpánt (14 százalék), a powerbank (12 százalék) és a játékkonzol vagy hozzá tartozó játék (12 százalék) is.

    A megszokott ünnep – de másképp, mint máskor

    Abban megoszlottak a vélemények, hogy idén más lesz-e a karácsony, mint általában:

  • a megkérdezettek több mint fele (58 százalék) értett egyet ezzel az állítással,
  • de számottevő azok aránya is (43 százalék), akik szerint nem lesz érdemi változás az ünnepben.
  • Hasonló a helyzet a tervezett találkozásokat illetően is:

    az adatfelvétel idején minden második megkérdezett(53 százalék) gondolta úgy, hogy ugyanannyi emberrel fog idén karácsonykor is találkozni mint tavaly.

    Ugyanakkor hasonló azoknak az aránya is(44 százalék), akik kevesebb találkozást terveznek, aminek legfőbb okaként a válaszok 87 százalékában a járvány miatti óvatosságot jelölték meg. Szomorú adat, hogy az idei karácsony vesztesei az idősek lehetnek. Az idén kevesebb találkozást tervezők 49 százaléka – a teljes minta 18 százaléka – úgy gondolja, hogy leginkább az idősebb, nem közös háztartásban élő rokonokkal, szülőkkel, nagyszülőkkel nem fog találkozni.

    Fotó: Telenor

    Az egy évvel korábbiakhoz képest a kutatás szerint ötből négyen (81 százalék ) ritkábban találkoznak a velük nem egy háztartásban élőkkel,

    amit a mobil- és digitális kommunikáció segítségével kompenzálnak.

    A járvány óta minden harmadik válaszadó(33 százalék ) többet telefonál mobilon, de leginkább a digitális platformok:

    a chat appok és az online konferenciaeszközök használata lőtt ki, majdenm minden második megkérdezett (48 százalék) használ az aktuális helyzet hatására gyakrabban legalább egy ilyen applikációt vagy eszközt.

    Ha idén kevesebb is lesz a személyes találkozás,

    a kutatás szerint az emberek 75 százalék a tervezi, hogy karácsonykor valamilyen módon kapcsolatba lép másokkal, aminek legfőbb eszköze a mobiltelefon (79 százalék) lesz, és jelentős a chat appok szerepe is.

    Továbbá 51 százalék küldene így szöveges üzenetet, és 42 százalék használná videohívásra. A több fős családi videohívás pedig a válaszadók ötödénél jön szóba az ünnepi kapcsolattartásra.

    Érdekesség, hogy csak a megkérdezettek 30 százaléka nincs benne valamilyen családi chat csoportban, és 41 százalék régóta aktívan használja ezeket – mindössze 8 százalék kezdte el a járvány hatására újonnan vagy aktívan használni ezt a megoldást.

    Az adatfelvétel a járvánnyal kapcsolatos szigorítások bevezetése előtt történt így elképzelhető, hogy az idei ünnepek alatt az online kapcsolattartási formák még nagyobb szerepet kaphatnak majd.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.