Nemcsak kevesebben tervezünk ajándékozni a járványhelyzetben, hanem kevesebbért is: közel tizedével csökken a karácsonyi vásárlók száma és 5000 forinttal az ajándékokra elköltött összeg – derül ki a Cofidis országos reprezentatív kutatásából.
A pandémia visszafogja a költekezési kedvet is: a magyarok egyharmadánál nagy szerepet játszik, hogy részben emiatt nem terveznek költeni. A válaszadók fele úgy véli, idén karácsonykor takarékosabbnak kell lenniük, mint tavaly.
Az évek óta tartó, szinte ismétlődő karácsonyi tendenciák idén megtörnek.
Az ajándékokra költött összegeket, a vásárlási helyszíneket és az ajándékok slágerlistáját befolyásolja a karácsonyra elnyúló koronavírus járvány.
Abban nincs változás, hogy a 18-69 éves lakosság döntő többsége (65 százalék) idén is tervez karácsonyi ajándékot vásárolni. Viszont jelentős a visszaesés, hiszen az elmúlt 4 évben ez a szám stabilan 71-72 százalék volt. Kevesebben fognak foglalatoskodni idén saját maguk által, kézzel készített ajándékokkal is (2019: 21 százalék, 2020: 16 százalék).
Szintén a járványhelyzet hatása, hogy az online vásárlás népszerűsége növekedett, aki ajándékot vesz, gyakrabban vásárol online, mint tavaly.
Idén a vásárlók közel 60 százaléka online platformon kívánja az ajándékokat beszerezni.
Nagyságrendileg 10 százalékos csökkenés tapasztalható az egyes offline helyszíneknél, legnagyobb arányban pedig az adventi vásárok forgalma esett (2019: 25 százalék, 2020: 13 százalék). Érthető módon hiszen a kormányzati intézkedések hatására nagyobb vásárok idén nem is lesznek megtartva. Kisebb mértékben, de azért átrendeződés figyelhető meg a hazai webshopok javára (+4 százalék). Feltehetőleg bizalmatlanság játszhat benne szerepet, a felmérés szerint a külföldről érkező áruk kapcsán jobban tartanak a vírustól, illetve attól, hogy nem ér célba az ajándék az ünnepig.
A tervezett ajándékok típusában is van átrendeződés. Továbbra is a szépségápolás-illatszer, a ruházat és a kiegészítők, a márkás élelmiszerek, italok, a játékok és a könyvek csoportjából válogatnak a legtöbben. Mégis idén nagyot zuhan majd az utóbbi kategória, amely egyébként évek óta folyamatosan csökken (2013: 43 százalék, 2017: 37 százalék, 2020: 30 százalék).
Érthető okokból szintén kiesik a kedveltségi toplistából a vásárlási utalvány, az ékszer és az ajándékba adott wellness utazás, a programok és belépők köre. Emellett a konyhai nagygépeknél és háztartási gépeknél – ugyan a lista végén vannak – némi növekedés látható, a tartós otthonlét magyarázhatja ezt a trendet.
Hasznosságra törekszik mindenki, aki ajándékot vesz az idén:
az ajándék vásárlók háromnegyede említette, hogy inkább praktikus ajándékokat ad, felük pedig kisebb és/vagy kevesebb ajándékot vásárol egy-egy személynek, és hamarabb kezdi el a beszerzést.
Az ajándékra szánt összeg évek óta növekvő, de legalábbis stagnáló tendenciát mutatott, átlagosan 29.000 forint körül mozogva.
Most viszont átlagosan közel 5000 forinttal terveznek a magyarok kevesebbet költeni és megtorpannak 24.500 forintnál.
Vagyis idén nemcsak kevesebben terveznek ajándékozni, hanem kevesebbért is. A legtöbben a 20-50.000 forint közötti sávot célozzák meg, ez a magyarok közel harmadára jellemző. Emellett ugyanakkora az aránya azoknak, akik semennyit nem terveznek költeni idén.
Kevesen vannak, akik 100.000 forint feletti összeget szoktak ilyenkor ajándékokra költeni, de még ennek a körnek az aránya is idén a felére fog esni (2019: 6 százalék, 2020: 3 százalék). Az ajándékozás anyagi forrásai nem változtak jelentősen (2-6 százalékos eltérés), idén is főképp az aktuális havi jövedelemből és a megtakarításból fedezik a kiadásokat.
Továbbra sem vennénk fel hitelt nagyobb arányban, sem a megtakarításainkhoz nem nyúlnánk jobban, mint korábban. A lakosság négytizede véli úgy, hogy idén kevesebbet tud költeni karácsonykor, az alacsonyabb jövedelműek körében pedig 60 százalék fölötti már ez az arány – foglalható össze a beszámolók alapján.
A megkérdezettek fele szerint kifejezetten az a helyes, ha idén kevesebbet fordítanak a karácsonyi ünnepekre. Sőt, csak minden tizedik válaszadó szeretné 2020-as karácsonyi időszakban kicsit jobban elengedni magát a költekezés terén, mint máskor.
Idén a Black Friday népszerűsége is csökkenő tendenciát mutat, kevesebben terveztek azzal, hogy vásárolnak ezen a napon. Körülbelül 5 százalékos az esés tavalyhoz képest. Ugyanekkora mértékben csökkent azok köre is, akik ebben az akcióban kifejezetten karácsonyra terveztek vásárolni ajándékot.
2020 karácsonya egészen biztosan szűkebb lesz, eltérően a korábbi évek bőségétől.
Azzal kapcsolatban azonban még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, hogy ez egy egyszeri eltérés vagy egy új, takarékosabb karácsonyi trend születésének vagyunk tanúi éppen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.