BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Idén karácsonykor kevesebbet költünk

A pandémia miatt inkább online vásárolnak a magyarok és a praktikus meglepetéseket keresik.

Nemcsak kevesebben tervezünk ajándékozni a járványhelyzetben, hanem kevesebbért is: közel tizedével csökken a karácsonyi vásárlók száma és 5000 forinttal az ajándékokra elköltött összeg – derül ki a Cofidis országos reprezentatív kutatásából.

A pandémia visszafogja a költekezési kedvet is: a magyarok egyharmadánál nagy szerepet játszik, hogy részben emiatt nem terveznek költeni. A válaszadók fele úgy véli, idén karácsonykor takarékosabbnak kell lenniük, mint tavaly.

Borítja a karácsonyi rutint a koronavírus

Az évek óta tartó, szinte ismétlődő karácsonyi tendenciák idén megtörnek.

Az ajándékokra költött összegeket, a vásárlási helyszíneket és az ajándékok slágerlistáját befolyásolja a karácsonyra elnyúló koronavírus járvány.

Abban nincs változás, hogy a 18-69 éves lakosság döntő többsége (65 százalék) idén is tervez karácsonyi ajándékot vásárolni. Viszont jelentős a visszaesés, hiszen az elmúlt 4 évben ez a szám stabilan 71-72 százalék volt. Kevesebben fognak foglalatoskodni idén saját maguk által, kézzel készített ajándékokkal is (2019: 21 százalék, 2020: 16 százalék).

Fotó: Joel Saget/AFP

A többség online költ

Szintén a járványhelyzet hatása, hogy az online vásárlás népszerűsége növekedett, aki ajándékot vesz, gyakrabban vásárol online, mint tavaly.

Idén a vásárlók közel 60 százaléka online platformon kívánja az ajándékokat beszerezni.

Nagyságrendileg 10 százalékos csökkenés tapasztalható az egyes offline helyszíneknél, legnagyobb arányban pedig az adventi vásárok forgalma esett (2019: 25 százalék, 2020: 13 százalék). Érthető módon hiszen a kormányzati intézkedések hatására nagyobb vásárok idén nem is lesznek megtartva. Kisebb mértékben, de azért átrendeződés figyelhető meg a hazai webshopok javára (+4 százalék). Feltehetőleg bizalmatlanság játszhat benne szerepet, a felmérés szerint a külföldről érkező áruk kapcsán jobban tartanak a vírustól, illetve attól, hogy nem ér célba az ajándék az ünnepig.

2020-ban a praktikus meglepetések tarolnak

A tervezett ajándékok típusában is van átrendeződés. Továbbra is a szépségápolás-illatszer, a ruházat és a kiegészítők, a márkás élelmiszerek, italok, a játékok és a könyvek csoportjából válogatnak a legtöbben. Mégis idén nagyot zuhan majd az utóbbi kategória, amely egyébként évek óta folyamatosan csökken (2013: 43 százalék, 2017: 37 százalék, 2020: 30 százalék).

Érthető okokból szintén kiesik a kedveltségi toplistából a vásárlási utalvány, az ékszer és az ajándékba adott wellness utazás, a programok és belépők köre. Emellett a konyhai nagygépeknél és háztartási gépeknél – ugyan a lista végén vannak – némi növekedés látható, a tartós otthonlét magyarázhatja ezt a trendet.

Hasznosságra törekszik mindenki, aki ajándékot vesz az idén:

az ajándék vásárlók háromnegyede említette, hogy inkább praktikus ajándékokat ad, felük pedig kisebb és/vagy kevesebb ajándékot vásárol egy-egy személynek, és hamarabb kezdi el a beszerzést.

Idén 5000 forinttal kevesebbet szánunk ajándékokra

Az ajándékra szánt összeg évek óta növekvő, de legalábbis stagnáló tendenciát mutatott, átlagosan 29.000 forint körül mozogva.

Most viszont átlagosan közel 5000 forinttal terveznek a magyarok kevesebbet költeni és megtorpannak 24.500 forintnál.

Vagyis idén nemcsak kevesebben terveznek ajándékozni, hanem kevesebbért is. A legtöbben a 20-50.000 forint közötti sávot célozzák meg, ez a magyarok közel harmadára jellemző. Emellett ugyanakkora az aránya azoknak, akik semennyit nem terveznek költeni idén.

Kevesen vannak, akik 100.000 forint feletti összeget szoktak ilyenkor ajándékokra költeni, de még ennek a körnek az aránya is idén a felére fog esni (2019: 6 százalék, 2020: 3 százalék). Az ajándékozás anyagi forrásai nem változtak jelentősen (2-6 százalékos eltérés), idén is főképp az aktuális havi jövedelemből és a megtakarításból fedezik a kiadásokat.

Továbbra sem vennénk fel hitelt nagyobb arányban, sem a megtakarításainkhoz nem nyúlnánk jobban, mint korábban. A lakosság négytizede véli úgy, hogy idén kevesebbet tud költeni karácsonykor, az alacsonyabb jövedelműek körében pedig 60 százalék fölötti már ez az arány – foglalható össze a beszámolók alapján.

A megkérdezettek fele szerint kifejezetten az a helyes, ha idén kevesebbet fordítanak a karácsonyi ünnepekre. Sőt, csak minden tizedik válaszadó szeretné 2020-as karácsonyi időszakban kicsit jobban elengedni magát a költekezés terén, mint máskor.

Az idei Fekete Péntek sem számít

Idén a Black Friday népszerűsége is csökkenő tendenciát mutat, kevesebben terveztek azzal, hogy vásárolnak ezen a napon. Körülbelül 5 százalékos az esés tavalyhoz képest. Ugyanekkora mértékben csökkent azok köre is, akik ebben az akcióban kifejezetten karácsonyra terveztek vásárolni ajándékot.

2020 karácsonya egészen biztosan szűkebb lesz, eltérően a korábbi évek bőségétől.

Azzal kapcsolatban azonban még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, hogy ez egy egyszeri eltérés vagy egy új, takarékosabb karácsonyi trend születésének vagyunk tanúi éppen.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.