Bár éves alapon tavaly novemberben 0,8 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom, októberhez képest már 1,1 százalékos növekedést mért a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), az év első 11 hónapjának értékesítési adatait tekintve pedig 0,2 százalékos pluszban járt a volumen a 2019. január–novemberi időszakhoz képest.
A KSH adataira reagálva Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára elmondta:
a decemberi adatokat is számításba véve a 2020-as év a kereskedelemben a koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásai ellenére várhatóan kicsit jobb lesz, mint az egy évvel korábbi.
Továbbmenve az ITM szakpolitikusa azt is megelőlegezte, hogy
2021-ben újra beindulhat a dinamikus növekedés a kiskereskedelemben, amely a pandémia előtti időszakban 81 hónapon keresztül masszívan bővült.
A novemberi adatokra szűkítve a kört, a forgalom folyó áron 1109 milliárd forint volt, amelynek a 45 százalékát – azaz csaknem 500 milliárdot – az élelmiszer-kiskereskedelem adta. Ezt a szegmenst láthatóan kevésbé viselte meg a járvány, mint a non-food termékek vagy az üzemanyag eladását, éppen ezért az egész éves kiskereskedelmi adatot nagyban meghatározza, hogyan teljesítettek decemberben a nagy áruházláncok. A Tesco sajtóosztályán arra hívták fel a figyelmet a Világgazdaság érdeklődésére, hogy a karácsonyi időszak alatt a korábbi évekhez hasonlóan nőtt a vásárlások száma.
A heti átlagos 2,5 tranzakció akár 20 százalékkal is megemelkedett. Az volt a legfontosabb, hogy ebben az időszakban is folyamatosan biztosítani tudjuk a biztonságos vásárlást, a folyamatos áruszállítást, illetve a biztonságos munkahelyet a kollégáknak. Éppen ezért számos biztonságos vásárlást segítő intézkedést hoztunk.
A SPAR-nál arról számoltak be, hogy a decemberi forgalom értékben némileg magasabb volt, mint 2019-ben. Maczelka Márk, a társaság kommunikációs vezetője a Világgazdaságnak elmondta: a tranzakciók száma az egész esztendőt meghatározó trendhez hasonlóan elmaradt a korábbi évektől, ezzel párhuzamosan a kosárérték emelkedett. Karácsony után ez jellemezte a szilveszter előtti napokat is, amikor virsliből többet, pezsgőből viszont kevesebbet adtak el. Az Aldi tapasztalatai szerint a korábbi hónapokkal összehasonlítva 2020 decemberében visszafogottabb volt a növekedés, az ünnepek előtt az áruházlánc nagyobb keresletre számított. A német hátterű diszkontlánc magyar leányvállalatánál úgy látják, a múlt év egészében az volt megfigyelhető, hogy a vásárlók nagyobb bevásárlások során igyekeztek beszerezni az élelmiszereket, és a nem élelmiszer jellegű termékeket, így az előző évvel összehasonlítva 2020-ban a vásárlók száma csökkent, miközben az átlagos kosárérték jelentősen magasabb volt. Tavaly decemberben is nagyobb kereslet mutatkozott a sütési hozzávalók, a halak, a különlegesebb húsok, az alkoholok és a non-food termékek iránt, felhalmozó jellegű vásárlás azonban nem alakult ki a tartós élelmiszerek, illetve fogyasztási cikkek területén sem.
Egyre nagyobb feszültséget okozott a boltokban az idősek vásárlási sávja,
amelyet végül de-cember 12-én, szombaton vezetett ki a kormány a kereskedelmi szervezetek és az Idősügyi Tanács javaslatára. A SPAR értékelése szerint az idősáv felfüggesztésének köszönhetően a vásárlók jobban eloszlottak, kisebb volt a tömeg az üzletekben. Az áruházlánc beszámolója szerint a forgalom december 22-23-án, illetve december 30-án tetőzött.
Az Aldi is arról számolt be, hogy a vásárlási idősávok eltörlése egyértelműen pozitív hatással járt, mivel a forgalom és a vevőszám is egyenletesebben oszlott el a nyitvatartási időn belül, ennek következtében kiegyensúlyozottabbá vált a vállalat munkatársainak terhelése. December első felében ugyanis az időseknek fenntartott időszakban az Aldi áruházai a szokásosnál alacsonyabb, míg a zárást megelőző órákban magasabb forgalmat bonyolítottak le. Az idősávok megszüntetését követő két hétben viszont a korábban kizárólag időseknek fenntartott órákban ugrásszerűen megnőtt a forgalom, ráadásul a napi forgalom jelentős részét is ebben a délelőtti időszakban bonyolították le az üzletek.
Az esztendő tanulságait taglalva az Aldi arról számolt be, hogy évek óta két számjegyű növekedést ér el a magyar élelmiszer-kiskereskedelmi piacon, és 2020-ban is sikeres évet mondhat magáénak. A vállalat értékelése szerint ez nagyban köszönhető annak, hogy a klasszikus diszkontértékek – magas minőség folyamatosan alacsony áron – megőrzése mellett az év során igyekeztek minél gyorsabban reagálni a járványügyi helyzet kihívásaira.
Akár az ugrásszerűen megnövekedett keresletről, a munkatársak és a vásárlók egészségének megőrzését célzó intézkedésekről, például az elsőként felszerelt plexifalról, a kézfertőtlenítők kihelyezéséről, vagy a már említett vásárlási idősáv bevezetéséről volt szó, az Aldi gyorsan lépett
– részletezték az intézkedéseket. Példaként felhozták a Budapesten elindított online bevásárlás lehetőségét is, ami mind a számok, mind a vásárlói visszajelzések alapján sikeres kezdeményezésnek bizonyult. A vásárlási szokások átalakulását nap mint nap tapasztalja a cég, az előző évhez képest alacsonyabb vásárlószám és a növekvő kosárérték egész évben megfigyelhető volt.
A tervezett beruházások kapcsán a Tesco arról számolt be, hogy a pénzügyi évet ugyan csak március 1-jén kezdik, a 2021-es befektetések mellett is annak szellemében kötelezik el magukat, hogy korszerű, 21. századi áruházláncként szolgálják ki a vásárlókat. „Modernizáljuk áruházainkat és hangsúlyt fektetünk a digitális fejlesztésekre, beleértve az online csatornát is” – taglalták a várható lépéseket. Az online csatornát egyébként éppen a karácsonyi szezonban bővítette hat újabb vidéki város (Eger, Békéscsaba, Kaposvár, Veszprém, Zalaegerszeg, Szolnok) bekapcsolásával és
a Tesco Doboz Webáruház elindításával az üzletlánc.
Ugyancsak várható a Tesco részéről a Shell-lel való együttműködés folytatása, s ezzel a már meglévő 19 minishop mellett újabb töltőállomásokon lesznek elérhetők a termékeik. A SPAR egyelőre nem közölt részleteket a tervezett beruházásokról, azokról várhatóan március végén ad teljes körű tájékoztatást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.