A Sainsbury’s brit kiskereskedelmi vállalat 261 millió font adózás előtti veszteséget könyvelt el a március 6-án zárult üzleti évében, miután a vállalat költségei a koronavírus-járvány miatti óvintézkedések következtében megugrottak.
Így annak ellenére sem sikerült nyereséget elérnie a brit szupermarketnek, hogy a pandémia alatt még nőtt is az élelmiszerek iránti kereslet, és a vállalat tulajdonában lévő Argos üzletei részben üzemeltek a járvány időszakában, így a Sainsbury’s árbevétele összesen 8,1 százalékkal emelkedett.
A Sainsbury’s esete nem kirívó, hiszen a vállalat legnagyobb versenytársa, a Tesco április közepén jelentette be, hogy bevétele globálisan mintegy 7 százalékkal, 53,4 milliárd fontra emelkedett, az éves nyeresége viszont erőteljesen visszaesett, miután a vállalat 900 millió fontot költött a koronavírus-járvány miatti óvintézkedésekre. Ennek következtében
a Tesco adózás előtti nyeresége csaknem ötödével esett vissza: 1 milliárd fontról 825 millió fontra csökkent.
A Sainsbury’s tulajdonában lévő Argos különösen jól teljesített a járvány kitörése óta, annak ellenére, hogy különálló üzletei az év nagy részében zárva tartottak, ellentétben a bevásárlóközpontokban lévő egységekkel. Ennek ellenére az Argos bevételei csaknem 11 százalékkal nőttek, főként a digitális értékesítési csatornáknak köszönhetően.
Hasonlóan jól teljesített a Sainsbury’s online ága is, az összbevétel 17 százaléka internetes eladásokból jött, a korábbi 8 százalékos részarány helyett. Ugyanakkor a költségek még nagyobb mértékben nőttek.
A pandémia következtében a brit szupermarket súlyos üzemeltetési költségekkel nézett szembe, például az üzletek berendezéseit újratervezték az ügyfelek és a személyzet biztonságának megóvása érdekében. A járvánnyal kapcsolatos extra kiadások mintegy 485 millió fontot emésztettek fel – mondta Susannah Streeter, a Hargreaves Lansdown vezető befektetési és piaci elemzője.
Ráadásul, a Sainsbury’s 100 millió fontot költött a munkatársak béremelésére, és a kollégáknak járó különleges elismerésekre is „a válság idején tett erőfeszítéseikért” – tette hozzá az elemző.
A pandémia okozta extra kiadások mellett a vállalatnak átszervezési költségei is adódtak, miután mintegy 170 önálló Argos üzletet kellett bezárni. A nehézségek ellenére a Sainsbury’s optimista, és a jövő évben már nyereségre számít.
A fellendülést az is hajthatja, hogy az Egyesült Királyságban a lezárásokat követően megnyíltak az üzletek, és a vásárlók megrohamozták a boltokat, például a Primark üzleteinek több mint fele az újranyitást követően megdöntötte a saját eladási rekordját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.