Más hajókra mozgatná át az Ever Given konténerhajó rakományát a tajvani Evergreen Marine Corp., hogy a megrendelt árut le tudja szállítani — írja a Wall Street Journal.
Az egyiptomi hatóságok által lefoglalt Ever Given tizennyolcezer darab, egyenként több mint 6 méter hosszú konténerrel van megrakodva;
az ezekben tárolt árut pedig hetek óta hiába várják a megrendelők. A konténerekbe a vécépapírtól és a kávétól a bicikliken át a bútorokig mindenféle Ázsiában gyártott, és Európába, illetve az Egyesült Államokba szánt termékeket rakodtak még Malajziában. A Magyar Szállítmányozók Szövetsége Egyesületének becslése szerint konténerenként 20 különféle áru is lehet a hajón.
A megrendelők pedig egyre türelmetlenebbek.
Az Aldi például egy Facebook-bejegyzésben tájékoztatta vásárlóit, hogy számos márciusra és áprilisra ígért terméke a teherhajón vesztegel, és legkevesebb egy hónapot késik. A tízezer boltot üzemeltető németországi diszkont-áruházlánc azt írta:
Sajnáljuk, de az Önök által keresett akciós termékeink megjelenése késhet az aktuális események miatt.
A hajót tulajdonló japán céggel,
a Shoei Kisen Kaishával szemben összesen 916 millió dollárnyi kártérítési követelést támasztott, a konténerhajót pedig – rakományával egyetemben – lefoglalta a szuezi átkelőt üzemeltető egyiptomi állami vállalat,
miután az Ever Given március 23-án keresztbe állt és beszorult a csatornába, és hat napon át eltorlaszolta az Ázsia és Európa közötti legfontosabb tengeri összeköttetést.
Ahogy arról mi is beszámoltunk, a 400 méter hosszú konténerhajó az erős szél hatására fordult keresztbe a Szuezi- csatorna egy szűk, déli szakaszán, és orra beékelődött a parton. Vontató- és kotróhajók segítségével szabadították ki. Mintegy 27 ezer köbméter homokot kotortak el a hajótest környékéről. A műveletet nehezítette, hogy a meder alja sziklás.
Szakemberek szerint a hatnapos leállás okozta zavar az ellátási láncokban hónapok múlva állhat csak helyre. A világ egyik legfontosabb tengeri átjárójának üzemeltetője pedig a forgalmi dugó miatt felmerülő, több mint 600 millió dollárra taksált költségei mellett 300 millió dollárnyi kártérítést is követel az üzleti jó hírén esett csorba miatt a japán nagyvállalattól.
Ahogy azt a Világgazdaságnak nyilatkozó szakértők szerint valószínűtlen, hogy a jogi hercehurca végén az Evergreen Marine, a hajót üzemeltető társaság járjon rosszul.
A Shoei Kisen Kaisha, a hajó tulajdonosa is részben azokra a cégekre hárítaná a várható büntetést, amelyek áruival megpakolva az Ever Given útnak indult.
Erre a japán nagyvállalatnak lehetősége is van, mégpedig egy, még a Bizánci Birodalom fennállásának idejéből örökölt tengerjogi szabály alapján, ami az utazás során felmerülő pénzügyi károkat egyenlő arányban osztja el a hajón szállított áruk tulajdonosai között.
A tajvani hajóüzemeltő most arra készül, hogy az Ever Given rakományát más, a környékre vezényelhető üres hajókra tegye át, és azokkal szállítsa tovább az árut Rotterdamba. Ám az átrakodás olyan komoly logisztikai probléma, amit a Nagy-keresű-tavon, ahol a konténerhajó jelenleg vesztegel, nem lehet megoldani. Az Ever Givent tehát át kellene irányítani a közeli Port Saidba. Ahogy azt a Wall Street Journal megírta, a konténerek tulajdonosainak a szállítmány összértékének 10 százalékával egyenlő értékű biztosítási letétet kell fizetniük csak azért, hogy az Ever Given a Port Said-i kikötőbe elindulhasson; ez garancia arra, hogy a végső számla rájuk eső részét is állják majd.
Az áruikat hiába váró megrendelőknek efölött is több millió dollárjukba kerülhet, mire megkapják a várt rakományt – hacsak a tajvani szállítmányozási vállalatnak nem sikerült meggyőznie az egyiptomi hatóságokat arról, hogy a hajót és rakományát kezeljék külön, és utóbbit engedjék útjára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.