Az egyiptomi hatóságok az Ever Given kapitányát hibáztatják a szuezi-csatornába szorult hajó balesetéért – írja a The Wall Street Journal.
A hajó előbb balra, majd jobbra fordult, mielőtt elakadt – mondta Szajed Seiksa, a csatornaüzemeltető hatóság (SCA) nyomozója.
A kapitány 8 parancsot adott ki a balesetet megelőző 12 percben.
Hogy ki a felelős a dollármilliárdos károkat okozó balesetért az azért fontos, mert az ezzel kapcsolatos károkért valakinek fizetnie kell.
Az egyiptomi hatóságok áprilisban lefoglalták a hajót, ami
a csatorna két szakasza között található Nagy Sóstón vetett horgonyt és azóta is ott tartózkodik.
A csatornafelügyeleti hatóság kezdetben 900 milliós követelést fogalmazott meg a hajó tulajdonosa, a japán Soei Kiszen felé, ám ezt később – amikor kiderült, hogy a hajó rakománya nem 3 milliárd dollár értékű, csupán 750 millió – mérsékelték 550 millió dollárra.
A Soei Kiszen ügyvédje egy korábbi meghallgatáson amellett érvelt, hogy
az egyiptomiaknak nem lett volna szabad a hajót beengedni a csatornába, hiszen épp homokvihar tombolt.
Korábban májusban az Iszmailia Gazdasági Bíróságon be is mutattak felvételeket, amelyeken a csatorna pilótái és a vezérlő központ között vita hallható arról, hogy beengedjék-e a hajót a csatornába.
Seiksa elmondta, hogy a csatorna saját vizsgálata szerint a hajó jobbra kanyarodva érkezett a csatornába, amit a kapitány balra fordulással próbált kompenzálni,
ám túl lassú volt gázt adott, majd ismét jobbra próbált fordulni, míg végül a partnak ütközött.
A hajót biztosító UK P&I Club a vádak elhangzása előtt szombaton elmondta, hogy elkötelezettek egy méltányos és baráti megoldás mellett. Az ügyben a következő ülésre június 20-án kerül sor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.