BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minden doboz visszajár a magyar innováció automatáival

Több mint egymilliárd alumíniumdobozt bocsátanak ki évente Magyarországon, a Returpack dolga, hogy minél nagyobb részét visszagyűjtsék.

Több mint egymilliárd alumíniumdobozt bocsátanak ki évente Magyarországon, a Returpack Kft.-t pedig azért hozták létre, hogy a hatalmas mennyiségnek minél nagyobb részét visszagyűjtse. A társaság egy európai kezdeményezéshez, az Every Can Counts promóciós kampányhoz csatlakozott, s annak hazai megfelelője, a Minden doboz visszajár útját egyengeti. „Küldetésünk létjogosultságát az adja, hogy az alumíniumdoboz az egyik legfenntarthatóbb csomagolás, az újrahasznosítást tekintve előnyösebb, mint például a műanyag” – mondta a Figyelőnek Duma László, a Returpack Kft. alapító-ügyvezetője.

Fotó: ©Móricz-Sabján Simon

A társaság 2006-ban alakult meg, a Magyar Sörgyártók Szövetségével 2009-től dolgozik együtt, az első visszaváltó automatát pedig 2010-ben helyezte ki. Ma már 200 ilyen berendezés van, elsősorban szuper- és hipermarketek mellé telepítve, amelyekkel elérik a lakosság több mint felét. Nem véletlen az iparági együttműködés, hiszen itthon az aludobozok mintegy kétharmada sörös, a fennmaradó részen pedig főként az energiaitalok és az üdítők osztoznak. „Az automatába helyezett doboz 60 napon belül egy új termék csomagolásaként ismét ott lehet a polcon. Míg a műanyag legfeljebb két-három ciklust bír ki, a fém előnyös tulajdonságai miatt végtelenszer olvasztható újra, ráadásul a doboz létrejöttéhez szükséges energiafelhasználás 5 százalékából kerül vissza a körforgásba” – mutatott rá a cégvezető.

A Returpack visszaváltó rendszere hazai innováció, ami attól egyedi világviszonylatban, hogy műszakilag megoldották: a berendezés ismerje fel akár roncsolt, sérült vagy lapított formában is az aludobozt.

A kezdeményezés sikérét igazolja, hogy tavaly több százezer ember élt a forgalmas bevásárlóközpontokban kihelyezett automaták kínálta lehetőséggel. „Nemcsak a gépeket gyártottuk le, hanem informatikai és logisztikai rendszert is fejlesztettünk hozzá, az utóbbi speciális gyűjtőautókra épül” – fejtette ki Duma László. Bár Magyarországon mintegy 20 ezer helyen értékesítenek alumíniumdobozos italokat, a Returpack pedig egyelőre csak 200 helyen van jelen, de így is visszagyűjtötték a dobozok 17 százalékát.

„Ha 2024-től jön a betétdíjas kötelező visszaváltási rendszer, az 5-8000 ponton fog működni. Több italcsomagolás-típust integrálnak, ami most önkéntes alapon az alumíniumdobozokkal történik, az kötelező érvénnyel hamarosan kiterjed a PET-palackokra és az egyutas üvegekre is” – bocsátotta előre a vállalat alapítója. A 2025-ös európai normák miatt értelemszerűen szerte Európában megkezdődött a felkészülés. Eddigi tudására, tapasztalatára építve a Returpack a hazai szintlépés gyártói kiszolgálása mellett a külpiacokon is nyitott az együttműködésekre, ehhez erős alap, hogy értékesített már visszaváltó automatákat Románia és Lengyelország mellett Hollandiába és Belgiumba is. A környező országok közül a kötelező betétdíjas rendszert Szlovákia már idén januárban bevezette, Horvátország még korábban, a románok és a szerbek hozzánk hasonlóan 2024-ben lépnének, az osztrákok csak egy évvel később.

Együttműködés a SPAR-ral

A Returpack automatái nemcsak az újrahasznosítást teszik elérhetővé, hanem minden doboz után visszatérítést is adnak. A cégnél abban bíznak, hogy az eddiginél szélesebb fogyasztói réteget szólíthat meg a Minden doboz visszajár program, ha a visszavitt dobozok után járó kifizetésnek az adományozást is az alternatívájává teszik. Ebből a célból működik együtt a Returpack, a SPAR és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. A kezdeményezés szervezői arra kérik a lakosságot, hogy a háztartásban összegyűlt alumíniumdobozokat a kijelölt üzleteknél megtalálható automatákban váltsák vissza, majd válasszák az adakozásra lehetőséget kínáló gombot. Így az aludobozok értéke jótékonysági célokat szolgál, most például fogyatékossággal élő és rászoruló gyermekek nyári táborozását.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.