Beindultak a Black Friday akciók, amelyek ugyan máshogy néznek ki Magyarországon, mint például az ötlet eredeti hazájában, az Egyesült Államokban – ahol a ténylegesen, egy napig tartó őrült leárazásokért valódi rohamok indulnak –, de egyre többen igyekeznek már egy hónappal a karácsony előtt beszerezni a szükséges ajándékokat, amelyekhez az üzletek is asszisztálnak különböző akciókkal.
Erre pedig a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is felhívta péntek reggel a figyelmet. Rövid közleményükben kiemelték: november utolsó péntekjén rengeteg bolt kezd leárazásokba, számos áruházban pedig már a meg is kezdődtek a karácsonyi akciók.
A GVH mind a fogyasztókat, mind a vállalkozásokat aktívan támogatja a panaszok, jogviták elkerülése érdekében, emellett továbbra is fellép, ha a versenyt érintő jogsértést tapasztal
– olvasható a levélben. A GVH Facebook-oldalán egyébként érdemes megnézni a hivatal által készített tájékoztató videókat.
Erre pedig szükség is lesz, hiszen nem egy esetben fordul elő, hogy a „leárazás” csak elsőre tűnik annak, valójában még többe is kerülhet az adott termék, mint például egy hónappal ezelőtt, de a különböző üzletekben az akció mértéke is eltérő lehet. Erre egyébként a K&H Bank szakértői is felhívták a figyelmet, a Magyar Nemzet cikke szerint érdemes a különböző árukereső oldalak segítségével ellenőrizni, hogy hol a legolcsóbb a kiválasztott termék.
Mi az a Black Friday?A Black Friday, azaz Fekete Péntek hivatalosan az amerikai nemzeti ünnep, a hagyományosan csütörtökre eső hálaadás másnapja, egyben a karácsonyi ünnepi szezon kezdete. A hivatalos elnevezésére több elmélet is született, de az egyik legenda szerint a XX. század közepéről származik, ahol egy amerikai újság így jellemezte a hálaadás napján belakmározó, majd másnap, azaz pénteken betegséget jelentő munkások otthonmaradását. Egy másik, elfogadottabb álláspont szerint pedig a philadelphiai rendőrök kezdték el használni a 60-as években a kifejezést a hálaadás utáni napon a városba özönlő vidékiek okozta káosz miatt. Ennek ellenére csak a 70-es és 80-as években kezdett igazán terjedni, amikor már például a New York Times is Black Fridayként hivatkozott a hálaadás utáni szünnapot kihasználó, boltokat megrohamozó vásárlókra. |
Magyarországon ráadásul nem is csak egy nap a Black Friday igazából, hiszen sok üzlet egész novemberre hirdet akciókat. Sokan az interneten keresztül vásárolnak. Ezzel kapcsolatban érdemes észben tartani, hogy az e-kereskedelemben a vásárlónak joga van meggondolnia magát. Erre 14 nap áll rendelkezésére, ugyanakkor a termék visszaküldésével kapcsolatos költségeket neki kell állnia. A kereskedőknek pedig a termék visszaérkezését követő 14 napon belül vissza kell fizetnie a teljes vételárat a vásárló részére – hívja fel a figyelmet Lucza András, a Sencor SDA Divízióvezetője.
Kupecki Nóra, az Igazságügyi Minisztérium alkotmányjogi jogalkotásért és fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára péntek reggeli közleményében ezzel kapcsolatban azt mondta: ha mégsem tetszik az interneten vásárolt termék (például méretbeli problémák miatt), akkor 14 nap áll rendelkezésre, hogy indoklás nélkül elálljon a megvételétől és visszaküldje azt az online áruháznak.
Ez a jog a termék kézhezvétele előtt is gyakorolható és akkor is megilleti a vásárlót, ha a webáruház üzlethelyiségben veszi át az online megrendelt terméket. Elállás esetén nemcsak a termék vételára, hanem a szállítási költség is visszajár, azonban a termék visszaküldéséről a fogyasztónak kell gondoskodnia.
„Ügyeljünk arra, hogy az interneten rendelt egyedi termékre, például feliratozott bögrére, pólóra nem vonatkozik a 14 napos indoklás nélküli elállás joga. A fogyasztóvédelmi hatóság internetes próbavásárlásokkal folyamatosan ellenőrzi, hogy a kereskedők betartják-e az elállási jogra vonatkozó kötelezettségeiket!” – közölte a helyettes államtitkár.
Az biztos, hogy az eMag adatai szerint nem érezhető a válság még idehaza, a magyar vásárlók rekordmennyiségben vásároltak termékeket az internetes áruháznál: egy nap alatt tízmilliárd forintot költöttek. Sokan egyébként a vásárlásaikat áruhitelből fedezik, nekik jó hír, hogy az emelkedő kamatok ellenére is maradtak még nulla százalékos THM mellett kínált konstrukciók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.