A szezonálisan kiigízított kiskereskedelmi forgalom januárban 3 százalékkal bővült az előző hónaphoz képest. Az adatok azt mutatják, hogy az amerikai fogyasztók az év első hónapjában többet költöttek járművekre, bútorokra, ruházatra és étkezésre, ami arra utal, hogy felgyorsult a gazdasági növekedés az Egyesült Államokban. Ilyen mértékű bővülést 2021 márciusa óta nem mértek. Ráadásul a tavalyi év utolsó két hónapjában szűkült a kiskereskedelmi forgalom.
Érdekes, hogy tavaly év végén az amerikai háztartások visszafogták a kiadásaikat. Ám idén januárban enyhült az inflációs nyomás. Emellett váratlanul erős foglalkoztatási adatok jöttek januárban, s még mindig töretlen a bérnövekedés, ami élénkíti a fogyasztói kiadásokat. Néhány elemző emiatt úgy véli:
gyorsulhat a a gazdasági növekedés. Annak ellenére is, hogy a Fed kamatemelésekkel fékezi a gazdaságot,
hogy visszafogja az inflációt.
A fogyasztói árindex januárban 6,4 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. Bár enyhébb a decemberi 6,5 százaléknál, de még mindig jóval meghaladja a Federal Reserve 2 százalékos inflációs célját. Különösen feltűnő, hogy a tengerentúlon manapság divatos referenciának számító szupermaginfláció 4 százalék körüli szinten rekedt.
Az amerikai fogyasztók elég jó formában vannak – mondta Joel Naroff, a Naroff Economics elnöke. Amikor az emberek jól érzik magukat a munkahelyükön – tette hozzá –, olyankor felívelnek a fogyasztási kiadások.
Az autók és autóalkatrészek értékesítése 5,9 százalékkal emelkedett januárban év per év alapon. A Bank of America kimutatása szerint
a betéti és hitelkártyaügyfelek egy háztartásra jutó költései januárban 5,1 százalékkal nőttek
az előző évihez képest. Decemberben csupán 2,2 százalékos volt a növekedés év per év alapon.
Timothy Boyle, a Columbia Sportswear téli ruházati gyártó vezérigazgatója pedig arról számolt be, hogy az emberek újra keresik az drágább, alkalmi ruhákat, ahogy visszatérnek az irodákba. A rendezvényszervezők is a forgalom bővülését jelzik, s hogy egyre nehezebb helyet kapni az éttermekben.
Túlzó konjunkturális következtetéseket azonban még korai lenne levonni a kiskereskedelmi értékesítési jelentésből, mert ez nem ad teljes képet, mert nem mutatja az utazási kiadásokat, a lakbéreket és a rezsiköltségeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.