A spanyol textilipar fenegyereke, az Inditex Group megelőzte svéd riválisát, derült ki az üzleti jelentéseikből – adta hírül a Wall Street Journal. A cégcsoport tavalyi árbevétele 32,6 milliárd euró volt, ez 17,5 százalékkal haladja meg az előző évit. A nettó 4,1 milliárdos nyereség azt mutatja, hogy az Inditex gyorsan felépült a járvány okozta gazdasági visszaesésből, és árpolitikájával kedvező irányú fejlődés indult el a vállalatnál.
Az igényes és a kivételes szóval jellemezte a 2022-es évet Garcia Macerias a cég vezérigazgatója az évértékelő beszédében a múlt héten. „Elégedettek és büszkék vagyunk az eredményeinkre, amelyeket az Inditex több mint 165 ezer alkalmazottjának köszönhetünk” – tette hozzá.
Tavaly a legnagyobb kihívást a vállalatnak az orosz–ukrán háború okozta gazdasági turbulencia és az ehhez kapcsolódó infláció kezelése okozta. A Massimo Dutti, a Bershka és a Zara márka jól vészelte át a nehézségeket. A vezetőség inflációt követő áremelésekkel tudta kompenzálni a költségek növekedését, és a gyengébben működő üzletek bezárása mellett az e-kereskedelemre koncentrált, ami 7,8 millió eurós forgalmat hozott az online értékesítésben. Mindezt úgy, hogy a vállalat bruttó árrése 57 százalékos maradt.
A skandináv versenytárs bevétele viszont visszaesett. A H&M svéd cégóriásnak a 2022. évi kereskedelmi eladásai még mindig 4 százalékkal alacsonyabbak voltak a járvány előtti évhez képest. A két cég fej fej mellett haladt 2016-ban, közel 23,3 milliárd euró bevétellel. A tavalyi adatok alapján viszont a spanyol cégcsoport átvette a vezetést, hiszen az árbevétele 60 százalékkal magasabb volt svéd riválisánál.
Az úgynevezett fast fashion (gyors és megfizethető) divat két óriásának vezető pozícióját most egy új szereplő megjelenése veszélyezteti. A Kínából indult, de szingapúri székhelyű, online kereskedelemmel foglalkozó Shein rendkívüli alacsony áron kínálja a termékeit, ami most még nem okoz nagy problémát sem a spanyoloknak, sem a svédeknek, de nem várt helyzetek előállhatnak.
Az ázsiai vállalat megjelenésére válaszként a spanyolok az online értékesítésre fókuszálnak az elkövetkező években. Bár eltérő stratégiával, mindkét európai cég próbálja megtartani a vezető pozícióját. A Zara márkának, amely az Inditex bevételeinek több mint 70 százalékát adja, neves divattervezők készítik az egyes kollekcióit, amit a fogyasztók kedvezően értékelnek. A H&M pedig ellenállt az inflációnak és nem emeli árait. Továbbá egyes divatcikkeinek gyártását áthelyezi Európába, amivel hamarabb tud reagálni a gyorsan változó piaci igényekre. Ennek eredménye már február 28-i jelentésükből is látszik. Az idei év első két hónapjában 12 százalékkal növelték eladásaikat Európa-szerte a skandinávok.
A kilencvenes évek vége óta az Egyesült Államokban jelen lévő Inditex Group új beruházásokat tervez a tengerentúlon a következő két évben. A cég második legnagyobb piacának számító országában kilencvennyolc üzletével a 14. helyen áll.
Olyan, gazdaságilag még kiaknázatlan régió ez számukra, ahol a márkaismertség 46 százalékos, de a vásárlások alapján 9 százalékos részesedésével az utolsók között kullog, ami azt jelenti, érdemes Kolumbusz Kristófként meghódítani Amerikát.
„Jelenleg ezen a területen minden eladott száz dollárból csak ötven cent a bevételünk” – lát erős növekedési lehetőségeket Oscar Garcia Macerias a bővítésre az amerikai kontinensen.
A vállalat új projektjei között további üzletek nyitását tervezi, illetve a meglévő ingatlanjainak korszerűsítésével kívánja növelni a piaci részesedését az országban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.