Az elmúlt egy hétben 30 forinttal csökkent a benzin literenkénti átlagára Magyarországon, ez pedig kiugró mérték és messze a legnagyobb áresés a régióban – ez derül ki a Világgazdaság gyűjtéséből.
Lapunk a szeptember 27. és október 4. közötti időszak ukrán, román, szerb, horvát, szlovén, osztrák és szlovák árváltozását vetette össze a magyarral. Ehhez adatforrásként a Holtankoljak és a Fuelo üzemanyagár-figyelő oldalak statisztikáit használtuk. A szeptember 27-i dátumot az indokolja, hogy Magyarországon aznap fordult meg az addigi trend, és indult csökkenésnek hosszú idő után a benzin ára. A vizsgálat végdátuma pedig azért október 4., mert a legutóbbi, péntektől élő árváltozás akkor vált ismertté.
A Világgazdaság által elvégzett vizsgálat azt állapított meg, hogy szeptember 27-én a benzin literenkénti átlagos ára átszámítva
Ehhez képest október 4-én, tehát egy hét múlva átszámítva a következő benzinárakat hirdették meg a kutakon:
Az adatok összevetéséből az alábbi rangsor állítható fel az egy hét leforgása alatt végbement árváltozásokról. A régióban messze a legnagyobb literenkénti benzinárcsökkenés
A dízel esetében teljesen más tényezők hatnak, mint a benzinnél. Erről részletesen itt írtunk. Ugyanakkor most látszik remény arra, hogy a nemzetközi helyzet enyhül, miután mégsem marad fenn az oroszországi exporttilalom a gázolajra. Mindenesetre az elmúlt héten a dízel literenkénti árazásában a régióban csak három országban zajlott le csökkenés:
Szerbiában 2, Romániában 4, Szlovéniában 5, Horvátországban 19, Ukrajnában 25 forinttal drágult a gázolaj literje hét nap alatt.
Az elmúlt napokban viszonylag élénk diskurzus alakult ki arról, vajon minek köszönhető a 180 fokos fordulat, és miért indult esésnek Magyarországon az üzemanyagár, különösen a benzin esetében. Nyilvánvaló, hogy a kutak árazását alapjában határozzák meg a nemzetközi mozgások, azonban azt is kár lenne vitatni, hogy a kereskedelmi árrés is tetemes, szakértői becslések szerint elérte a 130-140 forintot. A fenti vizsgálatból az is egyértelműen látszik, hogy Magyarországon jóval gyorsabb ütemű árcsökkenés figyelhető meg a régiós országokhoz képest. Vagyis ebből az következik, hogy önmagában piaci fejleményekkel nem magyarázható az árszint alakulása, hiszen ha csak ez befolyásolná a totemoszlopok számait, akkor a régiós áraknak körülbelül azonos mértékben kellene változniuk.
Egyetlen olyan körülmény van, amely más országokban nem következett be, csak itthon. Ez pedig, hogy szeptember 26-án a kormány asztalhoz ültette az üzemanyagpiac szereplőit, és jelezte, hogy a magyar árazás nem lehet a legmagasabb a régióban, hanem az átlaghoz kell közelítenie. Tudomásunk szerint a kormányzat álláspontja az volt, hogy elsődlegesen a benzinnél 30-40 forintos literenkénti túlárazás figyelhető meg a kutakon régiós összehasonlításban. Ennek kapcsán azt a kérést fogalmazta meg, hogy a társaságok tartsák kordában az árakat. Mint látjuk, ez megtörtént: a kormányzati ultimátum másnapján megindult az árcsökkentés, mostanra pedig a benzin 30 forinttal kevesebbe kerül. Vagyis az üzemanyagpiac meghatározó vállalatai eleget tettek a kormányzat kérésének, és vélhetően részben az árrésük terhére jobban mérsékelték az árakat, mint azt pusztán a piaci történések indokolták volna.
Üzemanyagár: brutális kedvezményt hirdetett meg az egyik kúthálózat – húsz forinttal olcsóbb a benzin, de csak a hétvégénLátványos árkedvezményt hirdetett meg az egyik magyarországi kúthálózat október első két hétvégéjére. Az olcsó üzemanyag már elérhető bárki számára. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.