A Magyar Közlöny keddi számában olvasható az a törvény, amely arra kötelezi az évi 1 milliárd forintos bevételű kiskereskedelmi láncokat, hogy közöljék, ha egy előrecsomagolt termék kiszerelése csökkent a 2020. január 1. és 2023. július 1. közötti értékhez képest.
Számos élelmiszeripari vállalkozás ugyanis úgy próbálta elkerülni vagy mérsékelni az áremeléseket, hogy inkább a kisebb tömegű vagy térfogatú terméket dobott piacra. Noha az inflációt már októberre sikerült egy számjegyűre csökkenteni, míg az élelmiszer-infláció novemberre 7,1 százalékra csökkent, a legújabb előírás fellép az lopakodó megnyilvánulásával szemben is.
A zsugorinfláció néven ismert jelenséget
minden nagyobb áruházláncnak jeleznie kell, az évi 1 milliárd forintos árbevételi határ ugyanis egyaránt érinti a Lidlt, az Aldit, a Tescót, az Auchant, a Prímát, a Pennyt és a SPAR-t, de valószínűleg a legtöbb Coop üzletet vagy épp a Grobyt is.
Ráadásul mivel a törvény a 2020 és 2023 közötti időszakot veszi alapesetnek, azok a cégek sem kerülhetik el a lebukást, amelyek az infláció tetőpontján trükköztek a kiszerelések változtatásával. Ezekkel a módszerekkel a forgalmazók egyébként csak a vásárlókat képesek átejteni, a rejtett áremelkedés ugyanakkor nem képes a kilónkénti egységárat figyelő KSH-adatokat manipulálni.
A jelenségre a francia Carrefour is felhívta vásárlói figyelmét, valószínűleg a beszállítóival folytatott tárgyalások eredményeként.