BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megjelent a törvény, amely a kormány harcostársává teszi a Lidlt és társait az infláció elleni küzdelemben

Egy frissen megjelent törvény segít az infláció letörésében azáltal, hogy lebuktatná azokat az élelmiszergyártókat és -forgalmazókat, amelyek a rejtett áremelés fegyveréhez nyúltak, azaz csökkentették a termékek kiszerelését. A nagyobb áruházláncoknak – így például a Lidlnek, az Aldinak, a Tescónak és az Auchannak is – jelezniük kell, ha az előrecsomagolt termék kiszerelése csökkent a 2020. január 1. és 2023. július 1. közötti értékhez képest.

A Magyar Közlöny keddi számában olvasható az a törvény, amely arra kötelezi az évi 1 milliárd forintos bevételű kiskereskedelmi láncokat, hogy közöljék, ha egy előrecsomagolt termék kiszerelése csökkent a 2020. január 1. és 2023. július 1. közötti értékhez képest.

Young,Woman,Reading,Nutrition,Label,On,Diary,Food,In,LocalYoung woman reading nutrition label on diary food in local supermarket.
Fotó: Goksi

Számos élelmiszeripari vállalkozás ugyanis úgy próbálta elkerülni vagy mérsékelni az áremeléseket, hogy inkább a kisebb tömegű vagy térfogatú terméket dobott piacra. Noha az inflációt már októberre sikerült egy számjegyűre csökkenteni, míg az élelmiszer-infláció novemberre 7,1 százalékra csökkent, a legújabb előírás fellép az infláció lopakodó megnyilvánulásával szemben is.

A zsugorinfláció néven ismert jelenséget 

minden nagyobb áruházláncnak jeleznie kell, az évi 1 milliárd forintos árbevételi határ ugyanis egyaránt érinti a Lidlt, az Aldit, a Tescót, az Auchant, a Prímát, a Pennyt és a SPAR-t, de valószínűleg a legtöbb Coop üzletet vagy épp a Grobyt is.

Ráadásul mivel a törvény a 2020 és 2023 közötti időszakot veszi alapesetnek, azok a cégek sem kerülhetik el a lebukást, amelyek az infláció tetőpontján trükköztek a kiszerelések változtatásával. Ezekkel a módszerekkel a forgalmazók egyébként csak a vásárlókat képesek átejteni, a rejtett áremelkedés ugyanakkor nem képes a kilónkénti egységárat figyelő KSH-adatokat manipulálni.

A jelenségre a francia Carrefour is felhívta vásárlói figyelmét, valószínűleg a beszállítóival folytatott tárgyalások eredményeként.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.