Tovább tart az üzemanyag drágulása Magyarországon – ez derül ki a Holtankoljak.hu friss adatközléséből.
Az üzemanyagár-figyelő blog szerint ugyanis szerdától újra emelkedik a hazai üzemanyagár nagykereskedelmi szinten.
Ennyivel fizetnek tehát majd többet a kutak a nagykereskedőjüknek.
És itt jön a nagy kérdés, hogy ebből mennyit hárítanak át az autósokra. Ez már csak azért is bizonytalan, mert a múlt heti árváltozás nem a várt módon zajlott le a töltőállomásokon, ennek következtében a benzin átlagára most alacsonyabb, mint ahogy a prognózis szólt.
Eszerint ugyanis mostanra a literenkénti benzinár átlagosan 645 forintba kerülne Magyarországon, csakhogy a jellemző ár ennél 4-5 forinttal alacsonyabb. A dízelnél már kevésbé szerencsésebb a helyzet és a Holtankoljak.hu úgy tapasztalta, hogy végbement a legutóbbi bruttó 7 forintos drágítás, így az átlagár jelenleg 652 forint. A töltőállomások jellemző ára is ez.
Az, hogy a a nagykereskedelmi árváltozást nem követi le maradéktalanul a kiskereskedelem, jó hír, de történt már ilyen. A Világgazdaság tavaly decemberben hívta fel a figyelmet, hogy a Mol szépen csendben csökkentette az üzemanyagárakat, miközben egyébként nagykereskedelmi szinten drágulás történt.
Ez a gyakorlat jelent meg most újra.
Ebben pedig végre visszaköszön vagy legalábbis bele lehet látni a kormányzati védőhálót is: Nagy Márton még februárban kérte azt a Moltól és az üzemanyag-forgalmazóktól, hogy regionális szinten is versenyképes árszínvonalú üzemanyagot biztosítsanak Magyarországon. A nemzetgazdasági miniszter akkor jelezte, hogy a benzinárak tekintetében lát esélyt az árak kiigazítására, a gázolaj esetében azonban nem azonosítható ilyen lehetőség. A benzinárcsökkentés eddig azonban nem igazán volt megfigyelhető a magyar üzemanyagpiacon.
Hogy kitart-e ezúttal is, hogy a frissen beígért nagykereskedelmi drágítás nem egészében csapódik le a kiskereskedelmi árazásban, azt előre nehéz megmondani. Az a feltételezés, hogy nem marad tartós ez a jelenség, így aztán a hét közepétől érvényes árváltozást követően az átlagárak az alábbiak szerint alakulhatnak:
Fontos hangsúlyozni, hogy átlagárakról van szó, amelyektől a tényleges kiskereskedelmi árazás jellemzően eltérhet. Az autópályák mellett például nagyjából 50 forinttal drágább az üzemanyag literje. Mindenesetre az idén eddig, tehát januártól mostanáig nagykereskedelmi szinten
a literenkénti benzinár 105, a dízelár pedig 85 forinttal nőtt,
jóllehet ebből 41 forint a kötelező januári jövedékiadó-emelésre vezethető vissza. Ezt leszámítva 64 és 44 forint plusz figyelhető meg a benzinnél, illetve a dízelnél. (De mint látható, ezt újabban nem teljes egészében vezetik át a benzinkutak.) A nagyjából 80-100 forint körüli literenkénti drágulás azt jelentené, hogy egy átlagos, 50 literes tankolás 4000-5000 forinttal kerül többe most, mint tavaly decemberben. Ez az elméleti számítás tapasztalataink szerint körülbelül megállja a helyét a gyakorlatban is.
Félhetünk bizony az üzemanyagártól, 95 dollárra is drágulhat az olajA geopolitikai kockázatok most mindent ütnek, bár a dollár erősödése fékezheti az áremelkedést. A dollárnak a péntek délutáni amerikai munkaerőpiaci adatok adhatnak impulzust. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.