A nagy háztartásigép-piacon 21,8 százalékkal visszaesett az értékesítés tavaly Magyarországon. Így 2022-höz képest mintegy 302 ezer darabbal kevesebb, összesen 1 millió 40 ezer készülék talált gazdára a GFK adatai szerint.
Összesen 154 milliárd forintot költöttek háztartásigépekre a magyarok, ami 14 százalékos visszaesés az egy évvel korábbi 180 milliárd forinthoz képest. A kisháztartási gépek hazai piaca 100 milliárd forintos volt tavaly, ami darabszám szerint 7 százalékos visszaesést jelent.
A tavalyi év értékeléséhez érdemes a 2022-es évet is megnézni, ugyanis az olyan kormányzati intézkedések is nagyon mozgatták akkor a piacot, mint például az szja-visszatérítés vagy az átlagár feletti áram- és gázárakkal kapcsolatos intézkedés. Ezek magukkal hozták a nagyobb keresletet, a felhasználók a legmagasabb energiaosztályú gépeket keresték, így a 2022-es értékesítések magasak voltak. Ehhez képest tavaly a 2020–2021-es szintre korrigált a piac: egyrészt a sütő-mosógép-hűtő alap háztartásigépek cseréje csökkent, másrészt az újépítésű lakások visszaesése és a felújítások elmaradása is hozzájárult a csökkenéshez, mivel így kevesebb beépíthető gép fogyott, közel 40 százalékot esett csak ez a szegmens
– nyilatkozta Füle Norbert, a Gorenje-Hisense ügyvezetője.
Hozzátette, a negatív folyamatok ellenére a Gorenje eladásai stabilak voltak tavaly is, a nagy háztartásigépeknél 18 százalékos darabszám szerinti növekedéssel zártak, mintegy 231 ezer darabot adtak el 30 milliárd forint értékben és ezzel megőrizték a piacvezető helyüket. A kisgépek eladását 12 százalékkal növelték, 170 ezer darabot értékesítettek, ami 3,5 milliárd forintos forgalmat jelent.
Hegyekben állnak Európában a kidobott háztartási gépek és elektronikai eszközökCsak Európában 35 millió tonnányi olyan elektronikai hulladék keletkezik, amelyet meg lehetett volna menteni, közben pedig nálunk is egyre korábban érkezik el a túlfogyasztás napja. |
A GFK piackutató adatai szerint
egész Európában visszaesett a nagy háztartásigép-fogyasztás tavaly,
de az országokat nézve itthon volt a legnagyobb mértékű. Magyarországot a svédek követik, ahol 14 százalékkal kevesebb készüléket vettek a háztartások, majd a lengyelek jönnek, ahol az eladások 12 százalékkal csökkentek. Pozitív eredményt nem nagyon lehet látni, Törökországban tapasztaltak emelkedést és az ukrán piac is jobban teljesített, de a háború miatt alacsony is volt a bázis, ezért ezt kevésbé lehet összehasonlítani más országok adataival.
Szinte minden magyar háztartásban alapkészülékek a sütők, a hűtők és a mosógépek, ezért nem meglepő, hogy a nagygépek közül tavaly is a mosógép és a hűtő fogyott a legnagyobb számban: előbbiből 256 ezer, utóbbiból 223 ezer talált gazdára. A nagygépek közül a mosogatógépeknek évek óta emelkedik a penetrációja: tavaly mintegy 121 ezret vettek a magyarok, így kb. minden negyedik családban van ilyen készülék. A népszerűség nem véletlen, ugyanis egy átlagos kézi mosogatáshoz képest – ahol kb. 100 liter vizet használunk el –, egy mosogatógép 12-13 liter vizet használ, így jelentős spórolást biztosít.
Füle Norbert hozzátette, 2022-ben egy mosógép átlagos ára körülbelül 140 ezer, 2023-ban pedig 158 ezer forint volt a hazai piacon, amit részben az magyaráz, hogy a forint nagyot gyengült, így magasabb volt az áremelkedés, részben pedig az, hogy a magyarok körében megfigyelhető egy magasabb minőségre való törekvés. Úgy látják, hogy a szervízdíjak emelkedésével a fogyasztók tartósabb gépeket szeretnének vásárolni, amely hozzájárul az átlagár-emelkedéshez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.