A jelenséget a cseh kormányszóvivő a szomorú valóság megnyilvánulásaként ítélte el, hozzátéve, hogy annak semmi köze sincs a szólásszabadsághoz, emellett – mint mondta – a prófétát bombával ábrázolni badarság, mert az ő idejében ilyen még nem is létezett. Az elrendelt nyomozást a hatóságok – a tettesek felderíthetetlenségére hivatkozva – később leállították.
Alig múlt el azonban két hónap, május végén egy prágai mecset közelében is megjelentek hasonló irományok-rajzolmányok, mégpedig durvább kivitelben, mert az iszlám vallás alapítóját, már nemcsak a dán karikatúrákból átvett turbános-bombás figuraként ábrázolták, hanem helyenként ördögszarvat viselő pedofilként. A röplapokon és plakátokon a szerzők a szólásszabadságot éltették, és megjelöltek egy Internet-címet, ahol elérhető volt az iszlám és a Korán ellen uszító holland filmes, Geert Wilders alkotásának egy részlete.
A honlapon volt emellett egy írás, amely szerint egy viszonylag kis létszámú iszlám közösséget – mint a csehországi – akár problémamentesnek is lehet tekinteni. Valójában azonban – idézi a Prague Post a névtelen honlap cseh szerzőit – az euro-atlanti civilizáció egyes pontjain az iszlám máris mutatja a kemény és felróható magatartását.
A jelenségek megítélésére a prágai lap idézi a Károly Egyetem egyik posztgraduális líbiai hallgatóját, aki a vállát rándítva és mosolyogva mondta, hogy nekik senkivel sincs bajuk. Yosef Sharif idézte az ottani iszlám közösség imámját, aki felszólította a híveit, ne ragadtassák magukat őrült nyilatkozatokra, ehelyett legyenek türelmesek, nyitottak, megértők, és ne szervezzenek tiltakozást.
Az egyházi vezető a csehekéhez igazodó, szekularizált életformát és öltözködési szokásokat ajánlott, és azt javasolta, hogy önmérsékletükkel igyekezzenek megőrizni a hatóságok támogató magatartását. A líbiai diák a maga részéről ehhez hozzátette, hogy a maga idejében a prófétát magát is inzultálták, de ő a türelmességgel válaszolt.
Sharif inkább a környezet tájékoztatását tartotta fontosnak, mert – mind mondta – ha a helyiek többet tudnak meg az iszlámról, akkor megváltozik a véleményük. A Prague Post emellett idézi a Masaryk Egyetem egyik tanárát, aki a helyi muzulmán közösség visszafogottságát inkább stratégiának tartja. Miroslav Mares utalt arra, hogy az ország több városában az ott lakók nagy számban írtak alá petíciókat mecset építése ellen. A szakember emellett utalt a muzulmánok európai jelenlétével kapcsolatban gyakorta hangoztatott fő aggályra, amely szerint a legnagyobb veszélyt az eltérő népszaporulat jelenti.
„Amíg a közösség kis létszámú, addig nincs baj, ha azonban többen lesznek, akkor a csehek szemében problémás lesz a jelenlétük, akkor is, ha békések” – hangoztatta a brnoi egyetem tanára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.