A Jules Verne hat hónapos küldetése a Csendes-óceánban ér véget –– bár a gépnek csak néhány darabja élheti túl a Föld légkörébe történő becsapódást, amely során az alkatrészek nagy része tökéletesen elég. Ennek ellenére a megsemmisítést felügyelő Európai Űrkutatási Ügynökség (ESA) 2 700 km. Hosszú és 200 méter széles biztonsági zónát jelölt ki az óceánban. Mike Steinkopf, az ESA illetékese a BBC-nek nyilatkozva elmondta: figyelmeztették a légi–és tengeri forgalmi irányítókat a közelgő roncsra.
A becsapódást a Nemzetközi Űrállomás legénysége is figyelemmel kíséri, az elégő űrjármű látványa leginkább egy becsapódó meteorra hasonlít. Kis fénygömbként ér tehát véget az 1.3 milliárd euróért kifejlesztett szerkezet, az első teljesen automatizált jármű, amely a nemzetközi űrállomást szolgálta.
Az Automatikus Transzfer Járműnek (ATV) is nevezett berendezés karrierje valószínűleg nem ér véget, mivel eddig olyan sikeresen dolgozott, hogy az ESA a továbbfejlesztésén dolgozik annak érdekében, hogy a jövőben űrhajósokat is tudjon szállítani. A Csendes-óceáni megfigyelő team többek között spektográfokkal figyelte gép pusztulását azért, hogy Verne utódjainak tervezésénél az új adatokat is felhasználhassák. Az ESA tervei szerint még legalább négy ATV utazik majd az űrállomásra és a nemzetközi program befejezésekor szintén egy ilyen jármű segít majd az űrállomás megsemmisítésében.
A Jules Verne eddig többször bizonyított, hiszen az űrjárművek közül csak az ATV modell képes arra, hogy teljesen önállóan kiutazzon a nemzetközi űrállomáshoz, majd automatikusan dokkoljon. 7.6 tonnás rakodókapacitásával az első a teher-űrjárművek között, energiaellátásáról 22 méteres fesztávolságú napelemei gondoskodnak.
A Jules Verne utolsó pillanatait nyomon követheti az ESA blogján.
A becsapódás szimuláló videót megtekintheti a BBC honlapján.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.