BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autósok: itt a tél, mit kell tenni?

Díjmentes Közlekedésbiztonsági nyílt nap Pomázon - járművizsgálat és tanácsok a télre November 29-én 9-12 óráig a Nemzeti Közlekedési Hatóság a téli közlekedésre való felkészülés jegyében díjmentes Közlekedésbiztonsági nyílt napot tart Pomázon.

 Az akció keretében egyrészt ingyenesen átvizsgálják a járműveket, másrészt tanácsokat adnak a járművek téli felkészítésére. Ízelítőül, az NKH tanácsaiból.

Gumiabroncs A műszaki biztonság egyik alapkövetelménye a gumik kifogástalan állapota. A megfelelően megválasztott téli autógumikkal vészfékezés esetén jelentősen lerövidül a féktávolság, a csapadék kellő elvezetésével és a biztonságosabb úttartással a zord körülmények közötti egyenletes haladást biztosít. Csak olyan méretű gumiabroncsot szabad felszerelni, amilyet a járműgyártó cég meghatározott. Télen legalább 4 milliméteres profilmélység ajánlott. A nyári gumik használatát tanácsos kerülni.

A téli gumiabroncs 7 Celsius fok alatt működik megfelelően, azaz alkalmazkodik az útviszonyokhoz. A téli mintázatú gumikkal célszerű a járműnek mind a négy kerekét felszerelni. Fontos, hogy téli gumival is válasszuk a biztonságos haladási sebességet!

A lengéscsillapítók állapotát műszeres méréssel kell ellnőríztellenőriztessük, mert az autó úttartását, a stabilitást, a fékút hosszát jelentősen befolyásolja. A fékhatást is műszeres méréssel kell ellenőrizni. Fontos ellenőrizni a fékbetétek vastagságát, a kézifék huzalját, a futómű alkatrészeinek védelmét, a féltengely gumiharangokat, a gömbfejeket védő gumisapkákat.

Kilátás Télen a gépjármű világítását is többet használjuk. Lényeges, hogy a fényszóró jól legyen beállítva, és fényereje is megfelelő legyen, azokat rendeltetésszerűen használjuk, másokat ne vakítsunk el, ne zavarjunk.

A ködlámpákat csak akkor kapcsoljuk be, ha köd van! A "látni, látszani és alkalmazkodni" elv gyakorlati alkalmazása jelentősen javíthatja a közlekedés biztonságát. A szélvédőn való átláthatóságot biztosítja a megfelelően működő párátlanító rendszer, a jól működő hátsó ablakfűtés és a jó minőségű ablaktörlő lapátok és gumik. Télire az ablakmosó tartályt fagyálló ablakmosó folyadékkal töltsük fel. Tartsuk készenlétben a jégoldót, a jégkaparót, kesztyűt és lapátot. A szélvédő és az ablakok télen gyakori bepárásodását ablaknyitással, megfelelő fűtéssel és száraz törlőruhák használatával együtt szüntethetjük meg. Világító berendezések

A lámpaburákat rendszeresen tisztítsuk meg! Ronthatja még az éjszakai látást a fényszóró rossz beállítása, a színezett fényszóró üveg. Kedvezőtlen időjárási viszonyok között mind az irányjelzővel, mind pedig a féklámpával hamarabb kezdjük meg és hosszabb időn át jelezzük szándékunkat, de az ne legyen megtévesztő!

Motor, akkumulátor A hűtőfolyadék szintjét és fagyáspontját is ellenőrizni kell, melyet minimum -20 Celsius fokra állítsunk be. Ennek cseréje kétévenként ajánlott. A gyári hűtőfolyadék másért is fontos: a hűtőrendszer korrózióvédelme, a vízpumpa forgó és tömítő alkatrészeinek kenése. Azon akkumulátoroknál, ahol a folyadékszint ellenőrizhető és hiányzik a folyadék, desztillált vízzel pótoljuk azt.

A tisztán tartott pólusok, és a jól rögzített tiszta, fémes érintkezésű saruk biztosítják, hogy az akkumulátor megfelelő kapacitással forgassa meg a jó állapotú önindítót. Ha az akku gyenge, de van remény a motor beindítására, inkább kevés alkalommal indítózzunk hosszan (akár 12-13 másodpercig is), mint sokszor 3-5 másodpercig.

A téli hidegindítást elsősorban a megfelelő állapotú gyertyák biztosítják. Befolyásolja a biztos indítást az elektronikához csatlakozó vezetékek jó érintkezése és tisztasága is. A régebbi típusoknál a megszakító, a gyújtásbeállítás ellenőrzése is fontos lehet. Dízel motoroknál fontos a jó kompresszió, a megfelelő tisztaságú üzemanyag és a kifogástalanul működő porlasztócsúcs. Az üzemanyagszűrő cseréje is ajánlott a megfelelő üzemanyag ellátás érdekében.

Vezetéstechnika A kezdő járművezetőknek és azoknak, akik a tavaszi, nyári hónapokban tanultak vezetni, érdemes gyakorolni egy kicsit forgalommentes úton már az első lefagyás, az első hó megjelenésekor. Vezetéstechnikai pályákon azonban biztonságosabb körülmények között szakképzett oktatók segítségével lehet tapasztalatot szerezni. Sűrű ködben célszerű konvojban haladni, természetesen kellő követési távolság tartásával.

A pára, a köd, a derengő napsütés erősen rontja a távolságbecslő képességet: a tárgyakat a valóságosnál távolibbnak látjuk. Ez a tévedés különösen előzésnél életveszélyes lehet! Téli közlekedésnél számítanunk kell arra, hogy közlekedő társainkat (beleértve a gyalogosokat, kerékpárosokat) is, meglepi a megváltozott útfelület. A hirtelen mozdulatok, meglepő forgalmi helyzetek gyakorta okoznak balesetet ebben az időszakban. A téli útviszonyok jóval óvatosabb vezetési stílust kívánnak! Kicsit lassabban, kicsit nagyobb követési távolságot tartva, a biztonsági övet becsatolva közlekedjünk! - tanácsolja a közlekedési hatóság.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.