Az év elejétől a mai napig százhuszonöt madártámadás érte a bagrami repülőtéren fel- illetve leszálló repülőgépeket. Tavaly még csak hetvennyolc támadásra került sor. Az afganisztáni támaszponton már mindent kipróbáltak: gépfegyverrel lőtték a madarakat, szirénáztak, petárdákat lőttek fel – hiába. Az énekesmadarak, galambok és egerek továbbra is zavarják a katonai reptér működését.
A légierő ezért most szerződést kötött a madarak eltávolítására, amelyben pontosan meghatározza, milyen módszert tartana megfelelőnek – írja a Washington Post. Eszerint a madarak elfogására szakosodott sólymoknak képesnek kell lenniük a reptéren a megfelelő manőverek végrehajtására. A légierő szakképzett solymászokra tart igényt, akik irányítják a ragadozókat és képesek rávenni őket arra, hogy prédaként tekintsenek a zavaró kismadarakra.
És ez még nem minden: valamennyi madárral történő ütközés után az elpusztult állatok maradványait össze kell gyűjteni, az esetről jelentést írni, majd a tetemet a Smithsonian Intézet madártani laboratóriumába küldeni. Az összegyűjtött információkat a légierő és a szövetségi légiközlekedési hatóság értékeli majd.
Az egyik amerikai parancsnok szerint Afganisztán ebből a szempontból valódi kihívást jelent, mivel a költözési időszak alatt rendkívül sok madár repül be a repterek területére. Ezekben a hónapokban minden fel- és leszállást előzetesen engedélyeztetni kell.
A Smithsonian Intézet illetékese szerint a sólymok megfelelnek a galambok elleni védekezéshez, bár a madarak hajtóműbe csapódását nem tudják megakadályozni. Egy 2005-ös felmérés szerint a repülők és madarak találkozásaiból eredő balesetek évente 35 millió dollár költséget jelentenek az amerikai légierő számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.