„Ennél szebb karácsonyi ajándékot el sem tudok képzelni” – mondta Bán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója, aki e szavakkal nyitotta meg az El Greco-kamarakiállítást. Ezzel utalt az Evangélista Szent János című festményre, amit a spanyolországi Prado Múzeum kölcsönzött hazánknak. „Komoly veszteség ez a spanyol fővárosnak, hiszen a legértékesebb képüktől kellett megválniuk” – tette hozzá a főigazgató.
A főhelyen az Evangélista Szent János című festmény mellett a Szépművészeti Múzeum gyűjteményében lévő Szent Andrást, valamint Szent Jakabot ábrázoló képek láthatóak, így szemléltetve El Greco apostolábrázolásait. A kölcsönzött alkotás ikonográfiája alapján alkalmas arra is, hogy a másik két festménnyel együtt megidézze a mester középső és kései korszakában festett apostol-sorozatait.
A kép kalandos úton ért el hozzánk. A protokoll szerint a Szépművészeti egy műtárgyszállítással foglalkozó céget bízott meg a transzporttal, amely a kamionos szállítás mellett döntött. „A festmény értéke miatt – hétmilliárd forint a biztosítási értéke – az akció titokban zajlott, nem tudtunk a részletekről semmit – meséli Lévay Zoltán, a Szépművészeti kommunikációs osztályvezető-helyettese. – Arról kaptunk hírt, hogy az időjárás miatt később fog megérkezni a mű. Végül csütörtök délután szállították le, így időben meg tudtuk nyitni a kiállítást.”
A műkincsszállítás szabályai szerint a festményt egy úgynevezett kurír kíséri el, aki a biztonságos átadásáért felel. Jelen esetben ő a Prado spanyol gyűjteményének vezetője, Leticia Ruiz Gomez. „Spanyolország után itt van a világon a második legnagyobb El Greco-gyűjtemény, ezért örülök, hogy itt lehetek” – mondta el a művészettörténész.
A Szépművészeti Múzeum még 2006-ban egy sorozatot indított el, amely keretében a világ rangos múzeumaiból válogatva mutatott be nálunk még nem látott mesterműveket. A Géniuszok és remekművek kiállítássorozat célja, hogy egy-egy jól ismert festőt más megközelítésből ismertessen meg a nagyközönséggel. A Jézus nyomában című El Greco-kiállítás ennek a sorozatnak a folytatása: bemutatja az alkotó festészetének gyökereit, példaképeit a késő bizánci, krétai és velencei festmények által. Ezért a mintegy negyvendarabos installációból mindössze hat képet festett a görög származású mester.
Halála után újra felfedezték
A spanyol festészet egyik legjelentősebb alakja a görög származású Domenikos Theotokopoulos, akit már itáliai tartózkodása idején csak „a Görög” néven: Il Greco, majd később spanyol névelővel El Greco elnevezéssel jegyeztek fel kortársai. 1541-ben Krétán született, és pályája kezdetén bizánci ikonfestészeti stílusban kezdett festeni. Korai alkotásai közül csupán néhányat ismerünk, de a kréta-bizánci ikonfestészet hatása El Greco festészetében élete végéig jelen volt. A mester 1567-ben települt át Velencébe, ahol néhány évig Tiziano műhelyében tanult.
A velencei kortársak közül – Tiziano mellett – a velencei cinquecento mesterei hatottak az ifjú krétaira, aki aztán 1570 őszén Rómában telepedett le, ahol különösen Michelangelo művészete nyűgözte le. El Greco valószínűleg egy rövid időre visszatért Rómából Velencébe, majd dokumentumok szerint 1577-től 1614 tavaszán bekövetkezett haláláig Spanyolországban élt. A művészt halála után elfeledték, csak a XIX. században fedezték fel újra az impresszionisták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.