A felnőttképzés mind céljait, mind módszereit és eszközeit tekintve is eltér az oktatás klasszikus képétől: ezért indított „A szakképzési hozzájárulás a lifelong learning szolgálatában“ címmel kutatási programot a LifeLong Learning Magyarország Alapítvány.
A projekt célja, hogy a kutatások alapján az érintett résztvevőkkel megvitassa, hogy miként lehet eszközként felhasználni a szakképzési hozzájárulást az egész életen át tartó tanulásban.
A felnőttképzés leggyakrabban a munkahelyhez - szerencsétlen esetben - annak elveszítéséhez kötődik ma Magyarországon. Az Alapítvány kutatásának homlokterében ezért a munkahelyhez kötődő szakképzés és felnőttoktatás áll.
A munkahelyi képzések helyzetéről a KSH adatai szolgáltatnak átfogó képet, EU összahasonlitásban pedig az Eurostat hasonló kutatása támaszkodhatunk. A KSH 2008-as adatai szerint a munkáltatók mintegy 49 százaléka nyújtott valamiféle képzést a foglalkoztatottai számára.
Annak módja három irányvonalat jelöl ki: a hagyományos –tanfolyam jellegű- oktatást (31 százalék), egyéb szakoktatás. A képzési hozzájárulás felhasználása sokféle lehet: a szakképzési intézmények támogatásán túl, a saját munkaerő hagyományos rendszerű képzése alatt a tanfolyamok szervezését, tanulócsoportos képzéseket tekinthetjük, a foglalkoztatottak oktatásának rugalmas útjai pedig a munkahelyen, munkaszituációban, a munkahelyi rotációk, látogatások, önképzés és konferenciákon való részvétel által történik.
Legkisebb arányban előforduló képzési forma az önképzés és az önképző-körök működtetése (7 százalék), a munkahelyi rotáció és látogatások potenciálja pedig a 3 százalékos részesedés mellett kihasználatlan. A munkaerőpiacon legversenyképesebb a számítógépes és a nyelvtudás, de a (korábbi) munkahelyen szerzett speciális szaktudás iránt is fokozódik a munkáltatók részéről jelentkező igény.
A képzések így jelentős részben ezeket a területeket célozzák meg, de magas arányban fordulnak elő a kommunikációs képességeket fejlesztő tanfolyamok is. A naprakész ismeretek megszerzésének leggyakoribb módja, pedig a foglalkoztatottak konferenciára küldése. A munkahelyi képzések fő kérdései közé tartozik, hogy a képzéseket támogató vállalkozások milyen formákat részesítenek előnyben, azokat külső vagy belső szereplő szervezi-e, ill. a szervezeteken belül mekkora a képzéselérés aránya.
2005-ben a munkaerő 16 százaléka vett részt valamilyen hagyományos rendszerű képzésben, amelyek jellemzően belső vállalati továbbképzések voltak. A tanuláshoz természetesen időre van szükség, a magyar gyakorlat szerint átlagosan a gazdasági szervezetek az összes elvégzett munkaóra 0,3 százalékát biztosították munkaidő-kedvezményként szakmai továbbképzésen részt vevő dolgozóik számára.
A munkaidő kedvezmény lényege, hogy a munkáltató felmenti a munkavállalót a termelőmunka elvégzése alól egy időre, hogy újabb kompetenciákhoz juthassanak. A hagyományos képzésben résztvevők aránya 23 százalék volt 2005-ben, ami az 1999-es adatokkal összevetve 3 százalékpontos csökkenést jelent, azzal együtt, hogy a foglalkoztatottak egyre nagyobb arányban dolgoznak képzéseket támogató szervezeteknél.
Mindazonáltal továbbra is tág azon gazdálkodó szervezetek köre, akik semmilyen képzést nem biztosítanak munkavállalóik számára: az indokok alapvetően azok, hogy megfelelően képzett munkatársakkal dolgoznak, a költségek magasak, az időhiány pedig általános jelenségnek mondható, az alkalmazottakat nem szívesen vonják el a munkától. Az Eurostat adatok hazánk lemaradását mutatják az EU 27 országaitól: Magyarországon kevesebb, mint az uniós átlag fele a részvételi arány valamilyen továbbképzésen, az arány a vizsgált 1997 és 2007 közötti tíz éves időszakban konstans: lemaradásunk tehát ugyanakkora átlagosan, mint tíz évvel ezelőtt.
A kutatás kérdésfeltevése tehát arra vonatkozik, hogy hogyan lehet úgy alakítani a szakképzési hozzájárulás rendszerét, hogy az minél magasabb képzéselérési arányokat, optimálisabban kihasznált továbbképzési potenciálokat, jobb munkaidő-kedvezmény rendszert és összességében versenyképesebb tudással rendelkező munkavállalókat eredményezzen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.